„Nieuregulowanie zadłużenia w kwocie 6 zł spowoduje zablokowanie połączeń. Link do płatności ważny 2h” - to przykładowa treść wiadomości, w której znajduje się odnośnik do strony internetowej, na której rzekomo można dokonać zaległej płatności. W rzeczywistości jest to link prowadzący do fałszywych stron pośredników transakcji, umieszczonych na kontrolowanym przez oszustów serwerze.
Po wyborze metody płatności i wskazaniu swojego banku klient przekierowany jest na stronę podszywającą się pod system transakcyjny banku. Tam wymagane jest podanie poufnych danych logowania i kodów autoryzacyjnych, które tym samym zostają przejęte przez oszustów, którzy dzięki temu zyskują możliwość zalogowania się na nasze konto i dokonania transakcji z rachunku.
Przestępstwa wyłudzania danych poprzez tzw. smishing czy phishing, czyli za pośrednictwem SMSów lub e-maili, są coraz powszechniejsze. Tylko na przestrzeni ostatnich dwóch lat ich liczba wzrosła czterokrotnie!!!
Jak się przed tym ochronić? Przede wszystkim nie należy odpowiadać na wiadomości od nieznanych nadawców. Ponadto do systemu bankowości elektronicznej należy logować się bezpośrednio poprzez wpisanie adresu, a nie przez linki. Warto też za każdym razem, zanim wpiszemy login i hasło, sprawdzić poprawność adresu strony (w przypadku PKO BO to https://www.ipko.pl).