Pierwszy raz o planie budowy nowej linii kolejowej nieopodal Bełchatowa poinformowano ponad rok temu. Wówczas Ministerstwo Infrastruktury opublikowało wykaz inwestycji planowanych w ramach „Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do 2032)”. Wśród zapisanych w nim inwestycji znalazła się również ta zawiązana z Bełchatowem. Chodzi i budowę trasy łączącej miasto z tzw. węglówką, czyli linią nr 131, które biegnie od Chorzowa do Tczewa.
Z Bełchatowa pociągiem nad morze i do Wrocławia?
Ujęcie naszego regionu w planowanych zadaniach odbiło się dużym echem wśród mieszkańców, którzy już zaczęli snuć marzenia o podróżach pociągiem po prawie całym kraju. Budowa nowej linii, a także planowana modernizacja linii nr 24 pozwoliłby bowiem na dojechanie pociągiem z Bełchatowa już nie tylko do Łodzi i Piotrkowa, ale także m.in. do Wrocławia czy nad morze.Mniej optymistyczni byli lokalni pasjonaci kolei, którzy podkreślali, że „węglówka” jest wykorzystywana głównie do przewozów towarowych, a projekt ministerstwa jest rozłożony w czasie. Dodatkowo program kolejowy był w fazie konsultacji publicznych.
Trochę więcej optymizmu wprowadziła natomiast informacja o wydaniu przez Zarząd Województwa Łódzkiego zgody na opracowanie dokumentacji dla „Budowy linii łączącej Bełchatów z linią 131”. Co więcej, w komunikacie podkreślono wówczas, że budowa nowej linii jest wpisana do Kontraktu Programowego Województwa Łódzkiego jako zadanie priorytetowe dla regionu. Podobnego zdania były również PKP Polskie Linie Kolejowe, które też zapisały to zadanie wśród priorytetów rozwoju sieci kolejowej w naszym województwie.
Przetarg na przygotowanie dokumentacji rozstrzygnięto natomiast we wrześniu tego roku. Aktualnie inwestycja weszła na kolejny etap, którym są konsultacje społeczne.
Zaplanowano spotkania z mieszkańcami
Mieszkańcy swoją opinię na temat inwestycji mogą wyrazić do 24 stycznia za pomocą formularza dostępnego na stronie województwa. Urząd planuje również cykl spotkań, które odbędą się w przyszłym miesiącu. Mieszkańcy spotkają się w:
- Szczercowie – Szkoła Podstawowa im. Ks. Józefa Baranowicza w Szczercowie, 7 stycznia od 16:00 do 18:00,
- Kleszczowie – „SOLPARK KLESZCZÓW”, ul. Sportowa 8, 8 stycznia od 16:00 do 18:00,
- Ruścu - Gminny Ośrodek Kultury w Ruścu, ul. Koniecpolskiego, 9 stycznia, od 15:00 do 17:00,
- Kiełczygłowie – spotkanie w trakcie ustaleń,
- Rząśni - spotkanie w trakcie ustaleń,
- Sulmierzycach - Miejska Biblioteka Publiczna w Sulmierzycach, ul. Strzelecka 10, 16 stycznia, od 15:30 do 17:30.
Powstało kilka wariantów nowej linii
Co ciekawe, w informacji na temat konsultacji urząd przekazał również opis planowanych wariantów przebiegu trasy. Łącznie rozważanych jest 7 możliwości, jedne są do siebie zbliżone, inne całkowicie się różnią. Ich przebieg można zobaczyć na mapie poniżej.
- Wariant 1a (oznaczony na pomarańczowo) zaczyna się w Bogumiłowie na stacji projektowanej w ramach modernizacji linii nr 24 i przebiega po północnej stronie odkrywki. Biegnie obok Pola Szczerców i Zwałowiska Zewnętrznego Pola Szczerców. Linia na odcinku pomiędzy miejscowościami Dryganek Duży i Huta. przechodzi wiaduktem nad istniejącą linią 131 i włącza się w stację Chorzew Siemkowice od północy.
- Opcja oznaczona ciemnopomarańczowym kolorem i opisana jako 1b różni się innym rozłożeniem stacji technicznych. W wariancie 1a są dwie (Kodrań i Obrów), w wariancie 1b – jedna (Marcelin). Przebieg wariantów 1a i 1b jest analogiczny.
- Kolejny wariant oznaczony 2 i kolorem niebieskim różni się od wariantu 1a sposobem włączenia w linię kolejową nr 131. W tym planie nowa linia jest poprowadzona wzdłuż tzw. węglówki, blisko po jej zachodniej stronie. W ten sposób linie tworzą wspólny korytarz.
- Wariant nr 3, na mapie zaznaczony kolorem czerwonym znacząco różni się od pozostałych i jest najdłuższy ze wszystkich. Przebiega on na południe od odkrywki – Pola Szczerców i Zwałowiska Zewnętrznego Pola Szczerców. Zbliża się do trzech miejscowości gminnych: Sulmierzyce, Rząśnia i Kiełczygłów.
- Wariant nr 4 (zielony) jest podobny do 1a i 2, ale różni się sposobem wpięcia w linię nr 131 i w stację Chorzew Siemkowice nowa linia nie przechodzi wiaduktem nad linią nr 131, lecz dochodzi do niej od strony wschodniej i na odcinku od okolicy miejscowości Dryganek Duży przebiega równolegle do linii nr 131 do stacji Chorzew Siemkowice.
- Kolejna opcja opisana została jako 5a i ma oznaczenie różowe. Jest ona zbliżona do wariantu 4, tutj zaplanowana jest tylko jedna stacja techniczna (Kordań), a wpięcie w linię nr 131 następuje poprzez posterunek odgałęźny w okolicy miejscowości Dryganek Duży. Dalej do stacji Chorzew Siemkowice ruch pociągów zakładany jest po torach istniejącej węglówki.
- Ostatni wariant 5b oznaczony na fioletowo jest bardzo zbliżony do wariantu 5a. Różni je układ torowy posterunku odgałęźnego w okolicy miejscowości Dryganek Duży. W wariancie 5b jest tam jeden dodatkowy tor, poprawiający warunki ruchu pociągów.
Szczegółowy opis wariantów i interaktywna mapa znajdują się na stronie województwa łódzkiego.
fot. lodzkie.pl
Modernizacja linii kolejowej nr 24 z Bełchatowa do Piotrkowa
Przypomnijmy, że wciąż trwają również prace związane z modernizacją linii nr 24, łączącą Bełchatów i Piotrków. Umowę na to zadanie PKP PLK podpisały w lipcu 2023 roku z firmą TPF sp. z.o.o., która ma opracować dokumentację dla tej inwestycji.Projekt oprócz przebudowy samej linii zakłada również dobudowanie nowego odcinka do strefy przemysłowej w gminie Kleszczów. W ramach inwestycji odbudowany zostanie przystanek w Bełchatowie, a zupełnie nowe powstaną w miejscowościach Wola Krzysztoporska, Korczew, Kurnos, Zarzecze, Trząs oraz Bogumiłów. Dzięki temu bełchatowianie będą mogli podróżować pociągiem do Łodzi.
Komentarze (0)