Mieszkańcy Bełchatowa na przywrócenie pociągów pasażerskich, które zawiozą ich z Bełchatowa do innych miast w regionie czekają od wielu lat. Jednak wszystko na to wskazuje, że… w końcu się doczekają. W najbliższych latach planowane są aż dwie inwestycje kolejowe w naszym regionie, które zdecydowanie poprawią skomunikowanie miasta z pozostałymi miejscowościami.
Kolej w Bełchatowie. Dwie strategiczne inwestycje
Pierwsza, o której głośno zrobiło się już kilka lat temu, to modernizacja linii kolejowej nr 24, łączącej Piotrków Trybunalski z Bełchatowem. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa na tę inwestycję. Umowę na to zadanie PKP PLK podpisały w lipcu 2023 roku z firmą TPF. Umożliwi to bełchatowianom również podróż pociągiem do Łodzi. Według szacunków PKP, po modernizacji i elektryfikacji czas przejazdu wyniesie około 1 h 25 min.Dokumentacja projektowa zakłada przebudowę ok. 34 km jednotorowej linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski - Bełchatów - Zarzecze oraz budowę ok. 7 km odcinka między Zarzeczem a Bogumiłowem w gminie Kleszczów, gdzie funkcjonuje strefa przemysłowa. W ramach inwestycji odbudowany zostanie przystanek w Bełchatowie, a zupełnie nowe powstaną w miejscowościach Wola Krzysztoporska, Korczew, Kurnos, Zarzecze, Trząs oraz Bogumiłów. Dzięki temu bełchatowianie będą mogli podróżować pociągiem do Łodzi.
Ile będzie kosztowała kolej w regionie?
O pierwszej ze wspomnianych inwestycji, czyli modernizacji linii kolejowej pomiędzy Bełchatowem i Piotrkowem, dyskutowano podczas ostatniej sesji rady miasta. Radni podjęli uchwałę, która uaktualniła zapisy wcześniejszego dokumentu z sierpnia 2024 roku, który dotyczy współfinansowania projektu pn. „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa”. Wiadomo, że miasto tak jak pozostałe samorządy, przez które biegnie wspomniana linia kolejowa, będzie musiało się do inwestycji dołożyć. Ile to będzie w przypadku miasta Bełchatów? Urząd na ten cel zabezpieczył w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Bełchatów ponad 30 milionów złotych, które zostaną rozłożone na lata. W 2025 roku – 614,9 tys. zł, 2026 – 1 mln 44 tys. zł, 2027 – 13,6 mln zł, 2028 -15,2 mln zł, a w 2029 – 37,1 tys. zł.
Prezydent Bełchatowa: to spowoduje zmianę dla naszego regionu
Nie można jednak wykluczyć, że samorządy będą musiały sięgnąć głębiej do kieszeni. Dotyczy to się również Bełchatowa. Wiele będzie zależało od przygotowywanej dokumentacji projektowej.
- Na ten moment faktycznie nie mamy informacji, że ten wkład własny do tej inwestycji będzie taki, jak zabezpieczyliśmy w WPF. Natomiast po dokumentacji projektowej dopiero będziemy mieli 100-procentową pewność, co do kosztów inwestycji i wkładu własnego. Możliwe, że w jakimś negatywnym scenariuszu, ten nasz wkład własny będzie większy niż prognozowany w WPF, ale to są informacje, które dopiero uzyskamy i wtedy będziemy na nie reagować – powiedział Patryk Marjan, prezydent Bełchatowa.
Włodarz miasta podczas sesji podkreślał, jak strategiczne dla Bełchatowa są obydwie inwestycje kolejowe, które wzajemnie się uzupełniają.
- To cały kompleks inwestycji, który przy pewnej synchronizacji spowoduje zmianę dla naszego regionu, dzięki czemu będziemy bardziej atrakcyjni i lepiej skomunikowani. Warto przypomnieć, że Bełchatów jest jednym z największych miast mieszczących się w pierwszej czwórce miast, które mają obecnie wykluczenie kolejowe, więc te inwestycje są pielęgnowane z naszej strony, aby na poziomie wojewódzkim wszystko potoczyło się tak jak powinno – podkreślił Patryk Marjan.
Prace budowlane przy modernizacji linii kolejowej nr 24 zaplanowano na lata 2027-2029. Wszystko więc wskazuje, że pierwsi pasażerowie z Bełchatowa do Łodzi pociągiem pojadą w 2030 roku. W podobnym czasie ma zostać ukończone połączenie kolejowe Bełchatowa z „węglówką”, tak aby te dwa odcinki ze sobą się czasowo spięły.
Linia kolejowa nr 24 powstała pod koniec lat 70. jako odcinek trasy Warszawa-Bełchatów-Wrocław. Budowa magistrali nigdy jednak nie została dokończona ze względu na brak pieniędzy. Od końca lat 80. do 2000 roku na odcinku Bełchatów-Piotrków kursował pociąg pasażerski. Obecnie linia jest wykorzystywana sporadycznie tylko przez składy towarowe.
Komentarze (0)