reklama
reklama

Szykują połączenia kolejowe w Łódzkiem. Kiedy pojedziemy nową trasą?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Poglądowe

Szykują połączenia kolejowe w Łódzkiem. Kiedy pojedziemy nową trasą? - Zdjęcie główne

foto Poglądowe

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WydarzeniaNowe połączenia kolejowe w Łódzkiem powoli nabierają kształtu. Skorzysta na tym też Bełchatów, którego mieszkańcy od wielu lat czekają na powrót pociągów pasażerskich. Trwają przygotowania do dwóch inwestycji, które wkrótce skomunikują Bełchatów z regionem. Ile miasto będzie musiało z własnego budżetu dołożyć do inwestycji?
reklama

Mieszkańcy Bełchatowa na przywrócenie pociągów pasażerskich, które zawiozą ich z Bełchatowa do innych miast w regionie czekają od wielu lat. Jednak wszystko na to wskazuje, że… w końcu się doczekają. W najbliższych latach planowane są aż dwie inwestycje kolejowe w naszym regionie, które zdecydowanie poprawią skomunikowanie miasta z pozostałymi miejscowościami.

Kolej w Bełchatowie. Dwie strategiczne inwestycje

Pierwsza, o której głośno zrobiło się już kilka lat temu, to modernizacja linii kolejowej nr 24, łączącej Piotrków Trybunalski z Bełchatowem. Obecnie przygotowywana jest dokumentacja projektowa na tę inwestycję. Umowę na to zadanie PKP PLK podpisały w lipcu 2023 roku z firmą TPF. Umożliwi to bełchatowianom również podróż pociągiem do Łodzi. Według szacunków PKP, po modernizacji i elektryfikacji czas przejazdu wyniesie około 1 h 25 min.

reklama

Dokumentacja projektowa zakłada przebudowę ok. 34 km jednotorowej linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski - Bełchatów - Zarzecze oraz budowę ok. 7 km odcinka między Zarzeczem a Bogumiłowem w gminie Kleszczów, gdzie funkcjonuje strefa przemysłowa. W ramach inwestycji odbudowany zostanie przystanek w Bełchatowie, a zupełnie nowe powstaną w miejscowościach Wola Krzysztoporska, Korczew, Kurnos, Zarzecze, Trząs oraz Bogumiłów. Dzięki temu bełchatowianie będą mogli podróżować pociągiem do Łodzi.

Druga inwestycja kolejowa w regionie to połączenie Bełchatowa z tzw. węglówką, czyli linią nr 131, które biegnie od Chorzowa do Tczewa. Ta inwestycja znalazła się wśród przedsięwzięć planowanych w ramach „Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do 2032)”. Wyłoniono już wykonawcę dokumentacji, przygotowano wstępnych 7 propozycji przebiegu nowej linii, a także przeprowadzono konsultacje z mieszkańcami, które odbyły się w Szczercowie, Kleszczowie, Ruścu, Kiełczygłowie, Rząśni i Sulmierzycach. Aktualnie dokonywane są niezbędne zmiany w przebiegu linii, na które uwagę zwrócili mieszkańcy.

Ile będzie kosztowała kolej w regionie?

O pierwszej ze wspomnianych inwestycji, czyli modernizacji linii kolejowej pomiędzy Bełchatowem i Piotrkowem, dyskutowano podczas ostatniej sesji rady miasta. Radni podjęli uchwałę, która uaktualniła zapisy wcześniejszego dokumentu z sierpnia 2024 roku, który dotyczy współfinansowania projektu pn. „Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa”. Wiadomo, że miasto tak jak pozostałe samorządy, przez które biegnie wspomniana linia kolejowa, będzie musiało się do inwestycji dołożyć. Ile to będzie w przypadku miasta Bełchatów? Urząd na ten cel zabezpieczył w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Bełchatów ponad 30 milionów złotych, które zostaną rozłożone na lata. W 2025 roku – 614,9 tys. zł, 2026 – 1 mln 44 tys. zł, 2027 – 13,6 mln zł, 2028 -15,2 mln zł, a w 2029 – 37,1 tys. zł.

Według wstępnych szacunków, przebudowa linii kolejowej nr 24 będzie kosztować ok. 661,7 mln zł. Większość pokryje budżet państwa, część muszą dołożyć jednak samorządy, przez które będzie biegła zmodernizowa na linia kolejowa. Ich wkład ma wynieść 15 proc. wartości inwestycji, czyli 99,2 mln zł. Oprócz Bełchatowa (30,6 mln zł) do inwestycji dołożą się również województwo łódzkie (38,1 mln zł), gmina Kleszczów (24,5 mln zł), gmina Bełchatów (5 mln zł) oraz gmina Wola Krzysztoporstka (1 mln zł). 

Prezydent Bełchatowa: to spowoduje zmianę dla naszego regionu

Nie można jednak wykluczyć, że samorządy będą musiały sięgnąć głębiej do kieszeni. Dotyczy to się również Bełchatowa. Wiele będzie zależało od przygotowywanej dokumentacji projektowej.

- Na ten moment faktycznie nie mamy informacji, że ten wkład własny do tej inwestycji będzie taki, jak zabezpieczyliśmy w WPF. Natomiast po dokumentacji projektowej dopiero będziemy mieli 100-procentową pewność, co do kosztów inwestycji i wkładu własnego. Możliwe, że w jakimś negatywnym scenariuszu, ten nasz wkład własny będzie większy niż prognozowany w WPF, ale to są informacje, które dopiero uzyskamy i wtedy będziemy na nie reagować – powiedział Patryk Marjan, prezydent Bełchatowa.

reklama

Włodarz miasta podczas sesji podkreślał, jak strategiczne dla Bełchatowa są obydwie inwestycje kolejowe, które wzajemnie się uzupełniają.

- To cały kompleks inwestycji, który przy pewnej synchronizacji spowoduje zmianę dla naszego regionu, dzięki czemu będziemy bardziej atrakcyjni i lepiej skomunikowani. Warto przypomnieć, że Bełchatów jest jednym z największych miast mieszczących się w pierwszej czwórce miast, które mają obecnie wykluczenie kolejowe, więc te inwestycje są pielęgnowane z naszej strony, aby na poziomie wojewódzkim wszystko potoczyło się tak jak powinno – podkreślił Patryk Marjan.

Prace budowlane przy modernizacji linii kolejowej nr 24 zaplanowano na lata 2027-2029. Wszystko więc wskazuje, że pierwsi pasażerowie z Bełchatowa do Łodzi pociągiem pojadą w 2030 roku. W podobnym czasie ma zostać ukończone połączenie kolejowe Bełchatowa z „węglówką”, tak aby te dwa odcinki ze sobą się czasowo spięły.

reklama

Linia kolejowa nr 24 powstała pod koniec lat 70. jako odcinek trasy Warszawa-Bełchatów-Wrocław. Budowa magistrali nigdy jednak nie została dokończona ze względu na brak pieniędzy. Od końca lat 80. do 2000 roku na odcinku Bełchatów-Piotrków kursował pociąg pasażerski. Obecnie linia jest wykorzystywana sporadycznie tylko przez składy towarowe.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
logo