Zgodnie z obowiązującymi od 1 kwietnia 2024 roku przepisami, nauczyciele w klasach I–III nie mogą zadawać pisemnych ani praktyczno-technicznych prac domowych, poza ćwiczeniami usprawniającymi motorykę małą. W klasach IV–VIII zadania domowe są opcjonalne i nie mogą podlegać ocenie. Według minister Barbary Nowackiej nowe podejście ma wspierać uczniów w rozwijaniu pasji, lepszym odpoczynku i samodzielnym utrwalaniu wiedzy.
Środowisko szkolne mówi „nie”
Wprowadzone zmiany spotkały się z krytyką dyrektorów i nauczycieli. Jak wynika z sondy Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty, 81,2 proc. ankietowanych dyrektorów opowiada się za przywróceniem obowiązkowych prac domowych. Jeszcze więcej – 89,1 proc. – uważa, że obecne regulacje pogorszyły przygotowanie uczniów do zajęć. Dodatkowo 69,3 proc. badanych uznaje, że reforma ograniczyła swobodę pedagogiczną nauczycieli w doborze metod dydaktycznych.
Rodzice i uczniowie nie są zgodni w ocenie reformy. Z badań Research Partner wynika, że 39 proc. Polaków popiera zniesienie prac domowych w szkołach podstawowych, a 43 proc. jest temu przeciwnych. Wśród uczniów 43 proc. chce całkowitego zniesienia zadań domowych, a 41 proc. preferuje ich ograniczenie. Z kolei 44 proc. rodziców uważa, że zadania powinny pozostać, ale w mniejszej ilości.
Sprawdziany zamiast zadań
Wielu uczniów skarży się na nową rzeczywistość szkolną – z brakiem zadań domowych wiąże się bowiem wzrost liczby kartkówek i testów. Nauczyciele tłumaczą, że to jedyny sposób, by sprawdzić postępy uczniów, skoro nie mogą zlecać prac do wykonania w domu. Sytuacja ta rodzi napięcia i negatywnie odbija się na kondycji psychicznej młodzieży, która zmaga się z presją ocen.
Z analiz Education Endowment Foundation wynika, że efektywność prac domowych w nauce zależy od wielu czynników – między innymi długości ich trwania i formy informacji zwrotnej. W przypadku najmłodszych uczniów prace domowe nie mają istotnego wpływu na wyniki w nauce, jednak w starszych klasach mogą być narzędziem wspierającym edukację.
Komentarze (0)