reklama
reklama

Nowe odcinkowe kontrole prędkości w woj. łódzkim. Kiedy zaczną działać?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: TuŁódź/KCI

Nowe odcinkowe kontrole prędkości w woj. łódzkim. Kiedy zaczną działać? - Zdjęcie główne

foto TuŁódź/KCI

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WydarzeniaGłówny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) zapowiedział uruchomienie 43 nowych odcinkowych pomiarów średniej prędkości w całej Polsce. W województwie łódzkim co najmniej dwie, a możliwe, że cztery zlokalizowane będą na autostradzie A1. Informacje potwierdzają, że wszystkie znajdują się na autostradzie A1, co do tej pory nie było powszechnie znane.
reklama

Te instalacje mają zacząć działać najpóźniej w połowie 2026 roku. GITD określił, że wykonawca ma 76 tygodni od podpisania umowy, co daje ponad półtora roku na montaż urządzeń i uruchomienie systemu.

Konkretne odcinki planowanych urządzeń

Na liście przewidziano następujące odcinki na A1:

  • Węzeł Piotrków Trybunalski Południe – węzeł Kamieńsk, długość około 19 km
  • Węzeł Kutno – węzeł Piątek, długość około 18 km
  • (rezerwowe) Węzeł Kamieńsk – węzeł Radomsko, długość około 15 km
  • (rezerwowe) Węzeł Łódź-Wschód – Łódź-Górna, długość około 7 km
  • Na mapach zaznaczono zatwierdzone odcinki na czerwono, a rezerwowe – na czarno. Kierowcy mają szansę zapoznać się z tymi szczegółami jeszcze przed uruchomieniem systemu.

Co już działa: szybki przegląd istniejących lokalizacji

Obecnie w regionie działa już sześć odcinkowych pomiarów średniej prędkości:

reklama

  • Złota, gm. Głuchów (DK72): ok. 3 km, limit 50 km/h
  • Bychlew, gm. Pabianice (DK485): ok. 2 km, limit 50 km/h
  • Biała Pierwsza, gm. Biała (DK74): ok. 4 km, limit 50 km/h
  • Tomaszów Mazowiecki (DK48): ok. 2 km, limit 50 km/h
  • Ponownie Złota (DK72): ok. 3 km, limit 50 km/h (prawdopodobnie drugi odcinek)
  • Siemionki – MOP Strzelce (A1): ok. 14 km, limit 140 km/h dla osobowych i 80 km/h dla ciężarówek

Nowe odcinki A1 znacznie wydłużą sieć takich kontroli w regionie, zwiększając liczbę lokalizacji i ich zasięg.

reklama

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

System działa na zasadzie rejestracji czasu przejazdu między punktami kontrolnymi – automatycznie, na podstawie zdjęć wykonanych na początku i końcu odcinka. Następnie obliczana jest średnia prędkość. Przekroczenie limitu skutkuje nałożeniem mandatu zgodnie z obowiązującą taryfikacją:

  • do 10 km/h ponad limit: 50 zł i 1 punkt karny
  • 11–15 km/h: 100 zł i 2 punkty
  • 16–20 km/h: 200 zł i 3 punkty
  • 21–25 km/h: 300 zł i 5 punktów
  • 26–30 km/h: 400 zł i 7 punktów
  • 31–40 km/h: 800 zł (1600 zł przy recydywie) i 9 punktów
  • 41–50 km/h: 1000 zł (2000 zł recydywa) i 11 punktów
  • 51–60 km/h: 1500 zł (3000 zł recydywa) i 13 punktów
  • 61–70 km/h: 2000 zł (4000 zł recydywa) i 14 punktów
  • powyżej 70 km/h: 2500 zł (5000 zł recydywa) i 15 punktów

Dla kierowców oznacza to większą przewidywalność i sprawiedliwsze rozliczanie wykroczeń – nie liczy się chwilowe przyspieszenie, lecz prędkość na całym odcinku.

reklama

Wpływ na bezpieczeństwo i ruch drogowy

Odcinkowe pomiary średniej prędkości są coraz częściej stosowane jako skuteczniejsze narzędzie niż tradycyjne fotoradary punktowe. Zapobiegają znanym z nagłych zwolnień zachowaniom „hamuj–pędź” i promują płynny, równomierny ruch.

Większa długość kontrolowanego odcinka działa prewencyjnie – zapewnia realny wpływ na bezpieczeństwo, a także przyczynia się do zmniejszenia liczby ciężkich wypadków. Autostrada A1, będąca kluczowym korytarzem transportowym, zyska na bezpieczeństwie, co przyniesie korzyści zarówno mieszkańcom regionu, jak i kierowcom tranzytowym.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
logo