reklama
reklama

Dopłacą nawet 4500 zł do zakupu roweru. W 2025 roku ruszają dotacje

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Dopłacą nawet 4500 zł do zakupu roweru. W 2025 roku ruszają dotacje - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

RozmaitościWspółczesne wyzwania społeczne i środowiskowe wymagają nieszablonowych rozwiązań, które poprawią komfort życia obywateli, a jednocześnie będą odpowiedzią na globalne problemy. Właśnie z myślą o takich wyzwaniach w Polsce wprowadzane są dwa nowe programy wsparcia publicznego – jeden dedykowany osobom z niepełnosprawnościami, drugi promujący ekologiczny środek transportu.
reklama

W marcu 2025 roku Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych uruchomił kolejną edycję programu „Aktywny samorząd”. Jednym z najważniejszych elementów tegorocznej oferty jest możliwość otrzymania dofinansowania na zakup elektrycznego skutera inwalidzkiego. Wsparcie może wynieść nawet 8663 złote, co znacząco zmniejsza koszt zakupu nowoczesnego sprzętu transportowego dla osób z ograniczeniami ruchowymi.

Pomoc skierowana jest do określonej grupy beneficjentów: osób niepełnosprawnych poniżej 16. roku życia, osób posiadających znaczny stopień niepełnosprawności oraz osób z zaburzeniami narządu ruchu, które nie mogą samodzielnie się przemieszczać. Warunkiem koniecznym jest dostarczenie opinii lekarza specjalisty, potwierdzającej możliwość i zasadność użytkowania skutera.

reklama

Elektroniczna ścieżka składania wniosków

Jednym z udogodnień, które wprowadzono w programie, jest uproszczony proces aplikacyjny. Od 1 marca wnioski można składać online poprzez System Obsługi Wsparcia (SOW). To intuicyjna platforma umożliwiająca sprawne załatwienie formalności bez konieczności wizyty w urzędzie.

Dla osób, które nie czują się pewnie w środowisku cyfrowym, przewidziano wsparcie w Powiatowych Centrach Pomocy Rodzinie. Zatrudnieni tam pracownicy pomagają w przygotowaniu dokumentów i przesłaniu ich za pomocą systemu. Cały program został zaplanowany w taki sposób, aby jak najmocniej ograniczyć bariery administracyjne i komunikacyjne.

Budżet całej edycji „Aktywnego samorządu” wynosi 275,8 miliona złotych. To środki, które pozwolą na udzielenie realnego wsparcia tysiącom osób w całym kraju.

Rower elektryczny z dopłatą – kolejny krok ku zrównoważonej mobilności

Drugim ważnym przedsięwzięciem jest program dofinansowania zakupu rowerów elektrycznych. Odpowiada za niego Ministerstwo Klimatu i Środowiska we współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ma on wejść w życie w drugim kwartale 2025 roku, a jego pilotażowy budżet wynosi 50 milionów złotych.

Dofinansowanie zostanie skierowane do osób fizycznych, co umożliwi wstępne przetestowanie mechanizmu. Zakłada się dopłaty w wysokości do 2500 zł dla standardowych rowerów elektrycznych oraz do 4500 zł w przypadku rowerów cargo.

reklama

Szczególne zainteresowanie programem obserwuje się w aglomeracjach miejskich, gdzie transport rowerowy może być atrakcyjną alternatywą dla zatłoczonych dróg i drogich samochodów.

Społeczno-ekologiczny wymiar wsparcia

Nowe mechanizmy wsparcia nie są wyłącznie doraźnym rozwiązaniem – stanowią część szerzej zakrojonej strategii rozwoju elektromobilności i walki z wykluczeniem komunikacyjnym. „Elektryczne skutery inwalidzkie mogą znacząco poprawić jakość życia osób z niepełnosprawnościami, zwiększając ich mobilność i niezależność, podczas gdy rowery elektryczne stanowią ekologiczną alternatywę dla tradycyjnych środków transportu”.

reklama

Eksperci są zgodni – połączenie działań społecznych z troską o klimat to kierunek, który powinien być kontynuowany i rozwijany.

Praktyczne wskazówki dla wnioskodawców

Osoby zainteresowane udziałem w programach powinny przygotować się do procesu aplikacyjnego z wyprzedzeniem. Należy:

  • skompletować wymagane zaświadczenia lekarskie,
  • przygotować dokumentację potwierdzającą niepełnosprawność,
  • zapoznać się z ofertą rynkową skuterów i rowerów elektrycznych.

„Warto zwrócić uwagę nie tylko na cenę sprzętu, ale również na jego parametry techniczne, zasięg, komfort użytkowania oraz dostępność serwisu”.

Perspektywa długoterminowa i możliwe rozszerzenia

Programy mają potencjał do dalszego rozwoju – jeśli pierwsze fazy zakończą się sukcesem, rząd przewiduje możliwość ich rozszerzenia. Popularność dopłat i ich pozytywny odbiór społeczny mogą zachęcić decydentów do zwiększenia środków i objęcia wsparciem szerszego grona odbiorców.

Wprowadzenie tych rozwiązań to nie tylko inwestycja w zdrowie i komfort życia, ale też element polityki klimatycznej. Jeśli uda się utrzymać ich jakość i skuteczność, mogą stać się wzorem dla kolejnych działań w obszarze zrównoważonego transportu i inkluzji społecznej.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
logo