Szef MEN, Przemysław Czarnek zapowiada, że Centralna Komisja Egzaminacyjna opracuje arkusze, których zakres przedmiotowy i zakres wiedzy będzie ograniczony o około 20-30 procent. Dokumenty te będą konsultowane od 20 do 27 listopada ze środowiskiem nauczycielskim.
Propozycje wszystkich zmian mają być wydane w projekcie rozporządzenia, zaś formuła samego egzaminu i arkuszy egzaminacyjnych zostaną określone w aneksie do informatora wydanego przez CKE.
A kiedy pojawią ostateczne wyniki prac? Te zostaną przedstawione w załączniku do rozporządzenia, które ukaże się około 15 grudnia. Wtedy też zostaną wydane aneksy do informatora, później odbędą się szkolenia dla nauczycieli, a następnie egzamin próbny na arkuszach, które będą odpowiadały tym wymaganiom.
Na czym polegać mają zmiany w egzaminach? Według wstępnych informacji, chodzi głównie o zmniejszenie liczby pytań w arkuszu przy pozostawieniu tego samego czasu na ich rozwiązanie.
Jak wyjaśniał Maciej Kopeć, podsekretarz stanu w MEN w kontekście egzaminu ósmoklasitów - w języku polskim formy wypowiedzi zostaną ograniczone do rozprawki lub opowiadania, a w matematyce, podobnie jak w języku polskim, będzie mniej zadań, a czas ten sam.
- Ograniczona zostanie także liczba zadań otwartych. W zakresie egzaminu z języka obcego również – mniej zadań, mniejsza trudność struktur gramatycznych – wyliczał Kopeć w odniesieniu do egzaminu ósmoklasistów.
W przypadku egzaminów maturalnych, najważniejszą zmianą będzie możliwość rezygnacji z jednego przedmiotu na poziomie rozszerzonym, który warunkował zdanie egzaminu maturalnego. A co z egzaminami ustnymi? Póki co żaden z ministów nie potwierdza, jakoby miałyby się one nie odbyć.
Komentarze (0)