Jedną z najbardziej zauważalnych innowacji ma być wprowadzenie elektronicznego prawa jazdy, wspólnego dla wszystkich państw UE. W ciągu pięciu lat i sześciu miesięcy wszystkie kraje członkowskie zobowiązane będą do wdrożenia systemu, który umożliwi identyfikację kierowcy bez konieczności posiadania fizycznego dokumentu.
Nowoczesne rozwiązanie, które już działa m.in. w Polsce, ma na celu uproszczenie procedur, zwłaszcza podczas podróży zagranicznych. Policja, również w innych państwach UE, będzie mogła sprawdzić nasze uprawnienia w systemie. Wersja plastikowa nadal będzie wydawana, ale coraz częściej będzie tylko dodatkiem do cyfrowej tożsamości kierowcy.
Nowe limity wieku i wcześniejszy start
Zmiany dotkną też młodych kierowców. Dyrektywa przewiduje możliwość ubiegania się o prawo jazdy kat. B już po ukończeniu 17. roku życia. Warunkiem będzie jednak prowadzenie samochodu w obecności doświadczonego opiekuna – osoby, która nie była karana za poważne wykroczenia drogowe. Takie rozwiązanie znane już jest w niektórych krajach UE i teraz zostanie ujednolicone.
Ponadto skrócony zostanie minimalny wiek wymagany do zdobycia prawa jazdy na pojazdy ciężarowe – z 21 do 18 lat – oraz autobusowe – z 24 do 21 lat. Osoby te będą jednak musiały posiadać dodatkowy certyfikat potwierdzający kwalifikacje zawodowe, zanim zostaną dopuszczone do pracy za kierownicą.
Dwuletni okres próbny i oznakowanie pojazdów
Kolejna ważna zmiana dotyczy świeżo upieczonych kierowców. Od teraz obowiązywać ich będzie dwuletni okres próbny, w czasie którego będą musieli przestrzegać bardziej rygorystycznych zasad – m.in. znacznie niższego niż standardowy limitu alkoholu we krwi.
Co więcej, pojazdy prowadzone przez takich kierowców będą musiały być oznakowane specjalną plakietką. UE zobowiązała się do opracowania jednolitego znaku w ciągu sześciu miesięcy od wejścia w życie przepisów.
Badania lekarskie – nie zawsze obowiązkowe
Tematem, który wzbudził wiele emocji w trakcie prac nad dyrektywą, były badania lekarskie. Ostateczna wersja dokumentu zakłada obowiązkowe badanie zdrowotne tylko przed pierwszym uzyskaniem prawa jazdy. Przy każdej kolejnej wymianie dokumentu państwa członkowskie będą mogły same zdecydować, czy wymagane będzie ponowne badanie, czy wystarczy pisemne oświadczenie kierowcy.
W przypadku długości ważności dokumentów również pojawiły się wytyczne. Prawo jazdy na auta osobowe i motocykle będzie mogło obowiązywać maksymalnie przez 15 lat, a jeśli pełni ono również funkcję dowodu tożsamości – nawet tylko przez 10 lat. Państwa mogą także wprowadzić krótszą ważność dokumentu dla osób powyżej 65. roku życia. Natomiast uprawnienia do kierowania pojazdami ciężarowymi i autobusami będą musiały być odnawiane co pięć lat.
Komentarze (0)