reklama
reklama

Jak przejechać przez odcinkowy pomiar bez punktów karnych? Znamy rozwiązanie

Opublikowano:
Autor:

Jak przejechać przez odcinkowy pomiar bez punktów karnych? Znamy rozwiązanie - Zdjęcie główne

Co zrobić, żeby nie dostać mandatu z odcinkowego pomiaru i fotoradaru? Mamy sprawdzony sposób

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WydarzeniaKontrola prędkości na polskich drogach nigdy nie była tak zaawansowana i nieubłagana jak dziś. Kierowcy, którzy przyzwyczaili się do okazjonalnych fotoradarów, muszą obecnie mierzyć się z coraz większą siecią urządzeń monitorujących nie tylko moment przekroczenia prędkości, ale i średnią prędkość na całych odcinkach dróg. Nowy standard kontroli, wdrażany przez GITD, powoduje, że próby „wychylenia się” poza przepisy stają się coraz bardziej kosztowne – nie tylko finansowo, ale i punktowo. Szczególnie w województwie łódzkim, które staje się jednym z najlepiej nadzorowanych regionów w kraju. Co zrobić, by uniknąć mandatów?
reklama

Czym jest OPP i dlaczego działa?

Odcinkowy pomiar prędkości, znany jako OPP, funkcjonuje w oparciu o dwa kluczowe punkty: początek i koniec wyznaczonego odcinka. System automatycznie rejestruje moment wjazdu i wyjazdu pojazdu, a następnie oblicza średnią prędkość na tej trasie. Jeśli wynik przekracza dopuszczalną wartość, kierowca może spodziewać się mandatu. Dzięki takiemu podejściu zmusza się kierujących do utrzymywania przepisowej prędkości przez cały odcinek – a nie tylko przy fotoradarze, jak bywało wcześniej.

„Sposób na uniknięcie mandatu za odcinkowy pomiar prędkości jest banalnie prosty. Trzeba po prostu jechać zgodnie z przepisami.” - wyjaśnia Auto Świat.

reklama

Jednak – jak to bywa – rzeczywistość jest bardziej złożona. Ograniczenia prędkości bywają niestandardowe, a kierowcy nie zawsze mają jasność, gdzie obowiązują. Na przykład na autostradzie A4 pod Wrocławiem limit wynosi zaledwie 110 km/h – mimo że standardem na takich trasach jest 140 km/h. To często prowadzi do nieświadomego łamania przepisów.

Nie da się oszukać systemu?

Niektórzy kierowcy próbują „sprytnie” podejść do OPP: rozpędzają się mocno na początku, po czym hamują na końcówce, licząc na wyrównanie średniej. Teoretycznie możliwe, ale w praktyce nieefektywne i ryzykowne.

reklama

„Oczywiście, że tak, ale nie ma to większego sensu. Można pojechać bardzo szybko, wyraźnie wyżej niż obowiązujące ograniczenie prędkości, ale potem... trzeba mocno zwolnić i przez dłuższy odcinek jechać wolno, poniżej ograniczenia.” - komntuje Auto Świat. 

Takie manewry powodują nie tylko frustrację, ale mogą również prowadzić do niebezpiecznych sytuacji – szczególnie w ruchu o większym natężeniu.

Aplikacje nawigacyjne: cyfrowy asystent kierowcy

Z pomocą przychodzą aplikacje nawigacyjne, które potrafią nie tylko ostrzegać o fotoradarach i OPP, ale również obliczać średnią prędkość na monitorowanym odcinku. W wielu przypadkach są one skuteczniejsze niż klasyczne mapy samochodowe. Dzięki nim można lepiej planować trasę i unikać kosztownych niespodzianek.

reklama

Warto przypomnieć, że w przypadku, gdy nie jesteśmy pewni maksymalnej prędkości, z jaką można się poruszać, z pomocą przyjdzie np. Google Maps, które wskazuje zarówno maksymalną wartość, jak i prędkość, z jaką aktualnie się poruszamy.

Wysokość mandatów w 2025 roku

System kar w Polsce został znacząco zaostrzony. Oto jak przedstawiają się aktualne stawki:
• do 10 km/h ponad limit – 50 zł i 1 punkt karny
• 11–15 km/h – 100 zł i 2 punkty
• 16–20 km/h – 200 zł i 3 punkty
• 21–25 km/h – 300 zł i 5 punktów
• 26–30 km/h – 400 zł i 7 punktów
• 31–40 km/h – 800 zł (1600 zł w recydywie) i 9 punktów
• 41–50 km/h – 1000 zł (2000 zł w recydywie) i 11 punktów

reklama

W przypadku kierowców-recydywistów kary mogą sięgnąć nawet 5000 zł, co jest już poważnym ciosem dla domowego budżetu.

Problem z oznakowaniem

Kierowcy często wskazują na problematyczne oznakowanie miejsc objętych OPP.
Rzeczywiście, nieczytelne znaki, ich brak lub złe rozmieszczenie potrafią wprowadzić w błąd nawet doświadczonych kierowców. Rozwiązaniem mogłoby być ujednolicenie i wzmocnienie oznakowania OPP w całym kraju.

Technologia na straży bezpieczeństwa – fotoradary Mesta Fusion RN

Wśród najnowocześniejszych systemów stosowanych obecnie w Polsce prym wiodą fotoradary Mesta Fusion RN. Ich możliwości są imponujące – mogą śledzić jednocześnie do 32 pojazdów na ośmiu pasach ruchu, klasyfikując je automatycznie według typu. Co więcej, urządzenia te nie ograniczają się tylko do pomiaru prędkości – wykrywają również takie wykroczenia jak jazda na zderzaku, nieprawidłowe wyprzedzanie czy blokowanie pasa ruchu.

Łódzkie pod pełną kontrolą

Województwo łódzkie jest jednym z regionów szczególnie intensywnie objętych systemami nadzoru ruchu drogowego. Obecnie funkcjonuje tu rozbudowana sieć fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości, a już niebawem pojawią się kolejne urządzenia.

Nowe fotoradary – lipiec 2026

W ramach rozbudowy infrastruktury GITD planuje zamontować w regionie trzy nowe fotoradary:
• Strzelce – DK60 (powiat kutnowski)
• Żurawieniec – DK60 (powiat pabianicki)
• Emilia – S14 (powiat zgierski, lokalizacja rezerwowa)

Fotoradary stacjonarne

• Aleksandrów Łódzki – droga krajowa 72, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 40 km/h
• Bedlno (pow. kutnowski) – droga krajowa 92, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Białynin (pow. skierniewicki) – droga krajowa 72, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Blok Dobryszyce (pow. radomszczański) – droga krajowa 91, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Głowno (pow. zgierski) – droga krajowa 14, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Inowłódz (pow. tomaszowski) – droga krajowa 48, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Kamieńsk (pow. radomszczański) – droga krajowa 91, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Kietlin (pow. radomszczański) – droga krajowa 42, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Kutno – droga krajowa 92 (ul. Sklęczkowska), Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 70 km/h
• Lubień (pow. łęczycki) – droga krajowa 91, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 70 km/h
• Łódź – al. Włókniarzy/Lewa – Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Łódź – ul. Pabianicka 190 – Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 70 km/h
• Łódź – al. Palki/Smutna – Mesta Fusion RN, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Łódź – al. Jana Pawła II 77 – Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Łódź – al. Włókniarzy 200 – Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Osjaków (pow. wieluński) – droga krajowa 74, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Ozorków – droga krajowa 91, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 70 km/h
• Paradyż – droga krajowa 74, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Plecka Dąbrowa (pow. kutnowski) – droga krajowa 92, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Piwki (pow. kutnowski) – droga krajowa 60, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 70 km/h
• Poniatów (pow. piotrkowski) – droga krajowa 12, Mesta Fusion RN, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Radomsko – ul. Narutowicza 207 – droga krajowa 91, Fotorapid CM, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Radomsko – ul. Brzeźnicka 149 – droga krajowa 42, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Sierakowice Prawe (pow. skierniewicki) – droga krajowa 70, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Słomków Mokry (pow. sieradzki) – droga krajowa 12, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Słowik (pow. zgierski) – droga krajowa 91, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Spała (pow. tomaszowski) – droga krajowa 48, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Sulejów (pow. piotrkowski) – droga krajowa 12, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Tuszyn (pow. łódzki wschodni) – droga krajowa 91, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Wojszyce (pow. kutnowski) – droga krajowa 92, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Wola Zaradzyńska (pow. pabianicki) – droga krajowa 71, Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Zgierz – ul. Łódzka 41 – Multaradar CD, ograniczenie prędkości: 50 km/h

Odcinkowe pomiary prędkości (OPP)
• Biała Pierwsza (pow. wieluński) – droga krajowa 74, OPP, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Kluki (pow. bełchatowski) – droga krajowa 74, OPP, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Tomaszów Mazowiecki – droga krajowa 48 (ul. Wysoka i Piaskowa), OPP, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Złota (pow. skierniewicki) – droga krajowa 72, OPP, ograniczenie prędkości: 50 km/h
• Droga wojewódzka 485 (Pabianice–Bełchatów) – OPP, ograniczenie prędkości: 50 km/h

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
logo