Nasi rodzice wychowując nas, nie zdawali sobie sprawy jak rozwinie się rynek. Internet zmienił wiele. Gdyby ktoś 25 lat temu powiedział naszym rodzicom o internecie i jaki będzie miał wpływ na rozwój, na powstanie nowych zawodów, na nowe miejsca pracy, poczuliby się zagubieni.
A my wiemy, co czeka na rynku pracy nasze dzieci za 25 lat? Możemy być pewni, że ewolucja zawodów i pozyskanie nowych kompetencji jest nieuniknione. Jakie umiejętności będą wtedy cenić pracodawcy?
Odpowiedzi na te pytania możemy szukać u ekspertów. Na przykład Światowe Forum Ekonomiczne (ang. World Economic Forum, WEF) cyklicznie, na podstawie rozmów z menadżerami zajmującymi się HR-em prognozuje, jakich umiejętności pracodawcy będą poszukiwać za kilka lat. Ten temat został poruszony na ostatnim Światowym Forum Ekonomicznym w Davos. Uczestnicy wyróżnili wtedy zawodowe kompetencje przyszłości: kompleksowe rozwiązywanie problemów, krytyczne myślenie, kreatywność, zarządzanie ludźmi, współpraca z innymi, inteligencja emocjonalna, wnioskowanie i podejmowanie decyzji, zorientowanie na usługi, negocjacje, elastyczność poznawcza.
Taki długi wstęp, mam nadzieję, tłumaczy powstanie idei Edukido. Na naszych zajęciach instruktorzy poprzez zabawę przekazują treści, a formuła warsztatów służy zdobywania większości z powyższych umiejętności. Edukido wypełnia lukę, która utrudnia naukę w szkole – daje praktyczne zadania i praktyczne umiejętności, a wszystko to w najbardziej sprzyjających nauce okolicznościach: podczas zabawy! Wykorzystujemy do tego edukacyjne zestawy klocków Lego®.
Każde zajęcia zaczynają się od wstępu, który kieruje uwagę dzieci na dane zagadnienie (np. życie niedźwiedzi polarnych, co to jest grawitacja, zasada działania koparki…). Może to być np. krótki film lub opowieść. Następnie pojawiają się pytania. Dzieci szukają odpowiedzi na drodze rozważań i eksperymentów. Co szczególnie ważne: nie ma jednej drogi dojścia do wniosków! W ten sposób uczymy podopiecznych rozwiązywania złożonych problemów i szerzej – życia w złożonym świecie. Podczas zajęć to dzieci tworzą światy. Mają przed sobą temat, problem i klocki. Nie dostają instrukcji, a osoba instruktora ogranicza ingerowanie w pracę dzieci do niezbędnego minimum. Stawiamy bowiem na samodzielność. Nie wyręczamy dzieci, lecz stwarzamy im idealne warunki do kreatywnego i logicznego myślenia oraz działania.
Starsze dzieci wprowadzamy w świat robotyki i programowania. Jak wskazują eksperci umiejętność programowania na wielu stanowiskach pracy będzie niezbędna, tak, jak dzisiaj liczy się umiejętność obsługi komputera i programów MS office. Pracujemy z dziećmi na zestawach klocków Lego® z linii education. Dzieci poznają zasady wprowadzania klocków w ruch, oswajają wiedzę np. przekładni ślimakowej czy zębatej. Na zajęciach z programowania uczymy na czym polega kodowanie zbudowanych z klocków „robotów”.
Na dzień dzisiejszy prowadzimy warsztaty w kilku szkołach i przedszkolach w Łodzi i Bełchatowie.