Opłaty za wywóz śmieci są dużą częścią budżetu każdego samorządu. To urzędy podpisują umowy z firmami odpowiedzialni za odbiór odpadów i później opłacają faktury za usługę. Koszty pokrywane są z opłat, które wnoszą mieszkańcy. Okazuje się jednak, że nie każdy sięga do swojego portfela, żeby zapłacić za śmieci.
Mieszkańcy są dłużni ponad pół miliona
O problemie z płatnościami wśród mieszkańców poinformowała gmina Kluki. Podliczono, że łączne zadłużenie z tego tytułu do 30 września wynosi ponad 600 tysięcy złotych, co jak wyjaśnia wójt, jest dużym problemem dla samorządu.
- Szanowni Państwo, to szokujące liczby. Brak wpływów do gminnej kasy z tytułu opłat za śmieci uderza w nas wszystkich. Trzeba jasno i w żołnierskich słowach powiedzieć, że ci, którzy nie płacą, szkodzą całej gminie – mówi wójt Grzegorz Gryczka.
Jak dodaje, urząd co miesiąc reguluje faktury m.in. z Eko-Regionem, który odpowiada za odbiór śmieci na terenie gminy. Te opłaty powinny być bilansowane przez wpłaty mieszkańców, jednak w związku z tym, że liczne grono osób zalega z płatnością, tak się nie dzieje.
- Efekt jest taki, że za niezdyscyplinowanych pokrywamy koszty z budżetu gminy, czyli z pieniędzy mieszkańców. Jednym słowem: zamiast realizować oczekiwane inwestycje - płacimy za śmieci - wskazuje wójt Grzegorz Gryczka.
Nawet kilkanaście tysięcy zadłużenia
Gmina poinformowała również, ile oddać muszą rekordziści. Okazuje się, że najwyższe zadłużenie wynosi aż 12 tys. zł. Na drugim stopniu niechlubnego podium jest mieszkaniec, którego dług sięga 9 tys. zł. Sporo jest również zaległości wynoszących od 4 do 5 tys. zł.
- Jednak najwięcej zalegających z opłatami względem gminy, to ci, których niepopłacone rachunki są rzędu kilkuset złotych. Przypominamy, każdy właściciel nieruchomości obowiązany jest nie tylko do złożenia zgodnej ze stanem faktycznym „deklaracji śmieciowej”, ale także opłat za wywóz śmieci – informuje gmina.
Urzędnicy zwracają się do mieszkańców z apelem. Jednocześnie również ostrzegają i informują, że zaległe opłaty będą egzekwowane.
Jaka opłata za śmieci?
Mieszkańcy gminy Kluki opłatę za śmieci wnoszą za gospodarstwo domowe i stanowi ona iloczyn liczby mieszkańców, zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty. Zgodnie z uchwałą rady gminy najwięcej trzeba zapłacić za nieruchomości, w których nie wypełnia się obowiązku selektywnego zbierania śmieć. W takiej sytuacji opłata wynosi 76 zł od osoby.Dla posesji, w których odpady zbierane i odbierane są w sposób selektywny, stawka wynosi 32 zł od osoby. Jeśli nieruchomość wyposażona jest w kompostownik, opłata spada do 30 zł od osoby. Z kolei roczna stawka ryczałtowa dla domków letniskowych wynosi 224 zł.
Wpłat trzeba dokonywać na indywidualny numer rachunku bankowego i należy wnosić ją za okresy kwartalne do końca każdego okresu rozliczeniowego, czyli do końca: marca, czerwca, września i grudnia.
- W przypadku nieruchomości letniskowych lub nieruchomości przeznaczonych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe należy wnieść opłatę ryczałtową do końca każdego roku kalendarzowego – informuje gmina Kluki.
Mieszkańcy płatności mogą dokonywać przelewem lub na poczcie. Informacji i wyjaśnień w sprawach związanych z dokonywanymi wpłatami bądź zaległościami udzielają pracownicy Referatu Planowania Przestrzennego i Gospodarki Komunalnej.
Komentarze (0)