Dziś na wiadukcie przy ul. Wojska Polskiego w Bełchatowie odbyła się konferencja prasowa z udziałem marszałka województwa łódzkiego, Grzegorza Schreibera. Tematem spotkania był "Program Uzupełnienia Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej PLUS". Celem zaplanowanych na najbliższe 7 lat inwestycji ma być wyeliminowanie wykluczenia komunikacyjnego miejscowości w regionie łódzkim oraz zapewnienie lepszego dostępu do infrastruktury kolejowej.
- Mamy zamiar złożyć do PKP dwa projekty na budowę i modernizację linii kolejowych. Te projekty muszą następnie zostać rozpatrzone przez PKP i po pozytywnej odpowiedzi z ich strony, będziemy mogli przystąpić do kolejnych prac - mówił Grzegorz Schreiber.
W trakcie konferencji politycy, w tym prezydent Miasta Bełchatowa, Mariola Czechowska podpisali porozumienia dotyczące realizacji inwestycji w ramach projektu Kolej Plus.
W sumie przygotowano propozycję dwóch inwestycji, które mają być zrealizowane w ramach projektu:
- Modernizacja i elektryfikacja linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa
- Budowa linii łączącej linie kolejową 131 (Chorzew Siemkowice) z linią kolejową nr 181 (Wieluń)
- Realizacja programu Kolej Plus wpłynie na poprawę warunków życia i atrakcyjność województwa łódzkiego, między innymi poprzez wzrost mobilności mieszkańców i aktywizację rynku pracy. Przełoży się to także na realizację postulatów ekologicznych, mających wpływ na poprawę zdrowia mieszkańców. Nastąpi bowiem obniżenie emisyjności szkodliwych gazów, likwidacja smogu oraz hałasu, a ty samym będzie możliwość odbudowy naturalnych walorów przyrodniczych. Przełoży się to na atrakcyjność turystyczną regionu – informuje Departament Infrastruktury.
Na linii kolejowej nr 24 – łączącej Bełchatów z Piotrkowem Trybunalskim – zmodernizowanych zostanie 34,3 km trasy. W ramach projektu powstanie też ponad 7 km nowego torowiska. Okres realizacji planowany jest na lata 2021 – 2028.
Program Kolej Plus zakłada dofinansowanie w wysokości 85% kosztów inwestycji, a przewidziany w nim budżet to 5,6 mld zł. Doliczając do tego 15 -procentowy wkład samorządów, można oszacować wstępny koszt inwestycji w ramach programu (w skali kraju) na 6,6 mld zł.