Najnowsza zmiana dotyczy województwa łódzkiego, gdzie uruchomiono nowy odcinkowy pomiar średniej prędkości. To część szerszego planu Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, mającego na celu zwiększenie bezpieczeństwa i ograniczenie łamania przepisów.
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
Odcinkowy pomiar prędkości (OPP) rejestruje średnią prędkość pojazdu na wyznaczonym fragmencie drogi – pomiar rozpoczyna się w punkcie A i kończy w punkcie B. Nowo zainstalowany zestaw urządzeń pojawił się między miejscowościami Petrykozy a Dobroń na trasie S14. Choć jego długość wynosi jedynie 5,4 km, urządzenie skutecznie weryfikuje prędkość przejazdu i nie daje możliwości „przyhamowania” tuż przed końcem odcinka, jak w przypadku klasycznych fotoradarów.
Co istotne, limity prędkości nie są takie same w obu kierunkach jazdy. Dla jadących w stronę Wrocławia obowiązuje:
-
110 km/h dla samochodów osobowych
80 km/h dla pojazdów ciężarowych
Z kolei kierowcy jadący w kierunku Łodzi muszą stosować się do limitów:
-
120 km/h dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t
80 km/h dla cięższych pojazdów
To dość nietypowa sytuacja, która wymaga od kierowców zwiększonej uwagi i świadomości przepisów.
OPP skuteczniejsze niż fotoradary?
Choć wiele osób kojarzy kontrolę prędkości głównie z klasycznymi fotoradarami, dane GITD pokazują, że to właśnie odcinkowe pomiary należą do najskuteczniejszych narzędzi w walce z wykroczeniami. W 2024 roku 65 zestawów OPP zarejestrowało 371 tysięcy naruszeń przepisów drogowych. Dla porównania – wszystkie urządzenia nadzorujące ruch drogowy GITD (fotoradary, rejestratory przejazdu na czerwonym świetle itd.) zarejestrowały łącznie ponad milion wykroczeń. Oznacza to, że OPP odpowiadają za ponad jedną trzecią wszystkich zarejestrowanych przypadków.
Nowe instalacje w planach
Zainstalowane urządzenia to tylko początek większej ofensywy. GITD już w sierpniu 2024 roku zapowiedziało rozbudowę systemu o kolejne 43 nowe zestawy OPP, z czego aż 26 ma znaleźć się na drogach ekspresowych. To jasny sygnał, że urządzenia te będą pojawiać się coraz częściej – zwłaszcza tam, gdzie notuje się dużą liczbę wypadków lub stałe przekraczanie dozwolonej prędkości.
Mandaty za prędkość – aktualny taryfikator 2025
Od 2025 roku obowiązuje zaktualizowany taryfikator mandatów karnych za przekroczenie prędkości:
-
do 10 km/h – 50 zł i 1 punkt karny
11–15 km/h – 100 zł i 2 punkty karne
16–20 km/h – 200 zł i 3 punkty karne
21–25 km/h – 300 zł i 5 punktów karnych
26–30 km/h – 400 zł i 7 punktów karnych
31–40 km/h – 800 zł (recydywa 1600 zł) i 9 punktów karnych
41–50 km/h – 1000 zł (recydywa 2000 zł) i 11 punktów karnych
51–60 km/h – 1500 zł (recydywa 3000 zł) i 13 punktów karnych
61–70 km/h – 2000 zł (recydywa 4000 zł) i 14 punktów karnych
powyżej 70 km/h – 2500 zł (recydywa 5000 zł) i 15 punktów karnych
Wysokość kary rośnie więc nie tylko proporcjonalnie do wykroczenia, ale także gwałtownie w przypadku tzw. recydywy, czyli powtórzenia przewinienia w ciągu dwóch lat.
Gdzie działają OPP?
Oto aktualna lista lokalizacji, w których funkcjonują aktywne odcinkowe pomiary prędkości w Polsce:
Mazowieckie:
Otrębusy (droga 719), Białobrzegi (S7), Drwalew – Chynów (droga 50), Mszczonów (droga 50), Wyszków (droga 8)
Kujawsko-pomorskie / Łódzkie:
Siemionki / MOP Strzelce (autostrada A1)
Łódzkie:
Pabianice (S14), Łódź (ul. Chocianowicka – Łaskowice), Bychlew – Jadwinin (droga 485), Biała Pierwsza – Biała Rządowa (droga 74), Mokra Prawa (droga 70)
Podkarpackie:
Rzeszów – Nosówka (ul. Dębicka), Dukla (Trakt Węgierski, droga 19), Nowa Dęba (ul. Łagockiego – Korczaka)
Dolnośląskie:
Kostomłoty – Kąty Wrocławskie (autostrada A4)
Lubelskie:
Łuszczów Pierwszy, Łęczna – Turowola (droga 82)
Lubuskie:
Sulechów
Komentarze (0)