Kto z nas nie otrzymał telefonu z zaproszeniem na pokaz, czy innego rodzaju spotkanie, na którym czeka do odbioru darmowy upominek? Oferty są kusząca, a co za tym idzie, wiele osób postanawia z nich skorzystać. Jak się jednak okazuje, często ukryty cel spotkania jest inny. Sprzedawcy wykorzystując zaufanie rozmówcy proszą o dane osobowe potrzebne do wystawienia zaproszenia na spotkanie.
- W rzeczywistości, dopiero po przybyciu do wskazanego w zaproszeniu miejsca osoby starsze, dowiadują się o prawdziwym celu spotkania, na którym są nakłaniane, często przy użyciu agresywnych praktyk marketingowych, do zakupu drogich zestawów naczyń, mat masujących, pościeli oraz urządzeń paramedycznych, z reguły sprzedawanych po bardzo zawyżonych cenach lub pozbawionych właściwości opisywanych w czasie sprzedaży. W niektórych przypadkach proponowana jest też sprzedaż bardzo drogich turnusów rehabilitacyjnych w ośrodkach medycznych. Aby dodatkowo zachęcić do zakupu prezentowanych wyrobów, w czasie bezpłatnych badań medycznych, które w rzeczywistości nie mają nic wspólnego z profesjonalnymi badaniami, handlowcy akcentują na zły stan zdrowia uczestników pokazów - informuje Piotr Porzeżyński, Powiatowy Rzecznik Konsumentów.
Na tego typu oferty podatni są najbardziej seniorzy, choć dają się namówić osoby w różnym wieku. Co zrobić by nie dać się oszukać?,
- By ustrzec się popełnienia błędu, w tym przypadku zawarcia niekorzystnej dla nas umowy sprzedaży poza lokalem, czy też niechcianych propozycji otrzymywanych drogą telefoniczną należy przede wszystkim pamiętać o rezygnacji z zaproszenia oraz, by nie podawać swoich danych osobowych przez telefon - wyjaśnia Porzeżyśki.
A jeśli już przez nierozwagę ulegniemy namowom telemarketera - podamy dane osobowe i dokonamy zamówienia produktu, z którego nie będziemy zadowoleni?
- Jeśli natomiast podpisaliśmy taką umowę, to należy pamiętać, iż w większości przypadków przysługuje nam prawo odstąpienia od tak zawartej umowy w terminie 14 dni. By odstąpienie od umowy było skuteczne należy spełnić dwa warunki. Po pierwsze, należy wysłać do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy listem poleconym, najlepiej za potwierdzeniem odbioru, a kopię oświadczenia wraz z potwierdzeniem jego nadania zachować dla siebie w celach dowodowych. Po drugie, jeżeli otrzymamy zakupioną rzecz, należy zwrócić ją do sprzedawcy lub przekazać ją upoważnionej przez niego osobie niezwłocznie, nie później niż w terminie 14. dni od dnia, w którym odstąpiliśmy od umowy, chyba, że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz (podstawa prawna: art. 27, art. 34 ust.1 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta) - podsumowuje bełchatowski rzecznik konsumentów.
Zdarzają się sytuacje, w których sprzedawca utrudnia konsumentowi odstąpienie od umowy. Czasem polega to na podawaniu fałszywych informacji o braku możliwości dokonania zwrotów, czasem o potrzebie wniesienia bezprawnych opłat, lub potrąceniach z zapłaconej kwoty. Wtedy warto zgłosić się po pomoc do Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów, które znajduje się w budynku B Starostwa Powiatowego w Bełchatowie przy ul. Pabianickiej 26.