Jak zapewniają pomysłodawcy tego przedsięwzięcia, to ma być kolejny impuls do transformacji energetycznej Bełchatowa i okolic. Chodzi mianowicie o rozwój w regionie transportu multimodalnego czyli przewozu towarów z wykorzystaniem dwóch lub więcej rodzajów transportu np. samochodowego, kolejowego czy lotniczego.
Polska Grupa Energetyczna oraz Betrans, spółka zależna Grupy PGE, podpisały z PKP Cargo Terminale list intencyjny dotyczący współpracy przy powołaniu Konsorcjum Transportu Kombinowanego (KTK) przy planowanym terminalu multimodalnym w Karsznicach (pow. zduńskowolski).
Jak zapewnia PGE, konsorcjum będzie stanowić platformę do współpracy na rzecz rozwoju sektora transportowego i nowoczesnych rozwiązań multimodalnych. Powstanie konsorcjum ma być elementem wspierającym inwestycje, służące transformacji regionu bełchatowskiego i województwa łódzkiego.
Wojciech Dąbrowski, prezes PGE zapewnia, że współpraca pomiędzy koncernem i PKP Cargo Terminale przyczyni się do rozwoju krajowego odcinka europejskiego multimodalnego ruchu towarowego.
- Dzięki powołaniu Konsorcjum Transportu Kombinowanego PGE będzie uczestniczyć w tworzeniu nowoczesnego systemu transportu, wykorzystującego potencjał przeładunkowy i magazynowy terminali należących do PKP Cargo Terminale - mówi Wojciech Dąbrowski.
Jak podkreśla, celem KTK jest zwiększenie udziału usług logistycznych na terenie województwa łódzkiego oraz centralnej Polski. Ma przyczynić się do utworzenia nowych miejsc pracy.
Jarosław Rutkowski, prezes zarządu PKP Cargo Terminale przyznaje, że spółka jest mocno zainteresowana przyszłą kooperacją z PGE i spółką Betrans w zakresie obsługi przewozowej. PKP Cargo Terminale buduje bowiem jeden z największych portów terminalowych w centralnej Polsce, a zacieśnianie współpracy z PGE może w tym tylko pomóc.
- Dlatego każda współpraca w zakresie zabezpieczania łańcuchów dostaw dla przedsiębiorstw wpływa na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa transportu towarów i funkcjonowania przedsiębiorstw w tym przypadku z województwa łódzkiego, powiatu zduńskowolskiego i powiatów ościennych oraz gospodarki naszego kraju. Liczymy że współpraca z naszymi partnerami przyczyni się również do rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw transportowych oraz Terminala Multimodalnego w Zduńskiej Woli – Karsznicach. – mówi Jacek Rutkowski.
Według ekspertów, rozwój transportu kombinowanego to przyszłość logistyki. PGE zaznacza jednocześnie, że podjęcie współpracy z PKP Cargo Terminale to dla spółki Betrans możliwość wykorzystania praktycznego doświadczenia w transporcie drogowym przy realizacji projektów mających wpływ na wymianę handlową między Azją a Europą. Nowe punkty logistyczne zlokalizowane w województwie łódzkim będą wspierać m.in. największe w Polsce terminale przeładunkowe na trasach Transeuropejskich Korytarzy Transportowych.
Wsparcie dla multimodalności transportu towarowego zostało wpisane do projektu Terytorialnego Planu Transformacji Energetycznej Województwa Łódzkiego (TPTE WŁ) jako element uzupełniający do działań objętych wsparciem z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji.
PGE na transformację energetyczną regionu bełchatowskiego planuje przeznaczyć w pierwszym etapie 5 miliardów złotych. We wrześniu ub. roku działalność rozpoczęło Centrum Rozwoju Kompetencji w Rogowcu, którego zadaniem jest przygotowanie pracowników kopalni, elektrowni i spółek do transformacji energetycznej i zdobycia umiejętności w zawodach związanych z odnawialnymi źródłami energii.
Wśród innych przedsięwzięć planowanych w regionie bełchatowskim są m.in. budowa elektrowni wiatrowych o mocy blisko 100 MW, farmy fotowoltaiczne o mocy około 600 MW, magazyny energii o mocy do 300 MW, utworzenie centrum technologicznego OZE na bazie dzisiejszych spółek wsparcia, które mają przebranżowić się w kierunku realizacji projektów odnawialnych czy rozbudowa linii kruszyw i kamienia wapiennego.
Komentarze (0)