reklama
reklama

Kontrowersyjne mandaty za parking przed marketami. UOKiK zajął się sprawą!

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: foto ilustracyjne/poglądowe

Kontrowersyjne mandaty za parking przed marketami. UOKiK zajął się sprawą! - Zdjęcie główne

Mandaty za parkingi przed marketami | foto foto ilustracyjne/poglądowe

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

WydarzeniaNa wielu parkingach przed supermarketami, szpitalami czy restauracjami sieciowymi, gdzie kierowcy przyzwyczajeni są do darmowego postoju, pojawiają się zaskakujące wezwania do zapłaty. Co z nimi robić? Jest stanowisko UOKiK.
reklama

Sprostowanie

W pierwotnej wersji artykułu zawarto nieprawdziwe informacje, dotyczące WEIP Sp. z o.o. i wymagające sprostowania, to jest informacje, jakoby spółka WEIP miała obecnie zwracać pieniądze konsumentom. Prezes UOKiK nie stwierdził naruszenia interesów konsumentów, a jedynie to uprawdopodobnił i nie nałożył na WEIP żadnej kary finansowej. UOKiK
nie zmusił spółki do zwrotu opłat - WEIP samodzielnie i dobrowolnie zaproponował zwrot wybranych opłat parkingowych, co zostało ujęte w decyzji. Dotyczyły one sytuacji, gdzie
konsument nie miał na podszybiu biletu, a następnie w reklamacji załączył ważny bilet bez numeru rejestracyjnego (przed 2023 rokiem WEIP nie zawsze takie reklamacje uznawał, ponieważ taki bilet nie dokumentował dla jakiego pojazdu był pierwotnie pobrany). Decyzja została wydana pod koniec 2023 roku, a WEIP wykonał wszystkie planowane zwroty przed końcem maja 2024r., o czym indywidualnie informował konsumentów. W ostatnim okresie nie było wydane żadne nowe stanowisko UOKiK powiązane z firmą WEIP. Więcej informacji spółka zawarła na stronie weip.pl/uokik/. Portal za podanie nieprawdziwych informacji przeprasza WEIP sp. z o. o.

reklama

W odpowiedzi na liczne skargi konsumentów, UOKiK przeprowadził analizę praktyk jednej z największych firm obsługujących komercyjne parkingi. Skargi dotyczyły sytuacji, w których kierowcy otrzymywali wezwania do uiszczenia opłaty dodatkowej, mimo że mieli ważny bilet parkingowy z numerem rejestracyjnym pojazdu. Problem polegał na tym, że bilet często nie był odpowiednio wyeksponowany, np. spadł z deski rozdzielczej, co dla operatora stanowiło już wystarczającą podstawę do wystawienia opłaty.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny uznał te działania za niezgodne z prawem. „Operator musi zwrócić kierowcom niesłusznie pobrane od nich opłaty dodatkowe” – podkreślono w oficjalnej decyzji. Co istotne, dokument ten jest prawomocny i dotyczy wszystkich przypadków od 1 stycznia 2020 roku, w których kierowcy mieli bilet z numerem rejestracyjnym, a mimo to zostali obciążeni opłatą.

Reklamacja odrzucona? To jeszcze nie koniec

Z decyzji UOKiK wynika również, że o zwrot mogą ubiegać się także ci, którzy złożyli reklamację, ale spotkali się z odmową ze strony operatora. Urząd podkreśla, że nie każda negatywna odpowiedź musi być wiążąca, a konsumenci mają prawo do ponownego dochodzenia swoich roszczeń.

To realna szansa dla tysięcy osób, które wcześniej czuły się bezsilne w konfrontacji z operatorami. Wystarczy udokumentować posiadanie ważnego biletu z odpowiednim numerem rejestracyjnym, aby móc ubiegać się o rekompensatę.

Nie tylko pieniądze. Także presja psychiczna

W toku postępowania UOKiK wykazał, że firma obsługująca parkingi nie tylko niesłusznie pobierała opłaty, ale również stosowała zapisy, które mogły zastraszać konsumentów. Chodzi o zapisy sugerujące nieuchronne wszczęcie postępowania windykacyjnego i egzekucyjnego na koszt klienta w przypadku nieopłacenia należności. „Było to wprowadzenie w błąd, brzmiało kategorycznie i wskazywało nieuchronność tych zdarzeń, aby wzbudzić obawy wśród kierowców, na których nałożono opłatę dodatkową” – stwierdził urząd.

reklama

Takie praktyki mogą prowadzić do nieuzasadnionego stresu i presji psychicznej, co według UOKiK jest sprzeczne z dobrymi obyczajami i prawem konsumenckim.

Reklamacja? Nie tylko przez pocztę

Kolejna istotna kwestia to sposób składania reklamacji. Operatora opłat parkingowych wskazywał w swoich regulaminach, że reklamacje można było składać wyłącznie pocztą tradycyjną lub za pośrednictwem formularza na stronie internetowej. Tymczasem zgodnie z przepisami prawa konsumenckiego, dopuszczalne są także inne formy kontaktu – w tym e-mail oraz złożenie reklamacji osobiście.

Takie zawężenie form kontaktu zostało uznane za działanie wprowadzające w błąd i ograniczające prawa konsumentów.

reklama

Nie pierwszy raz – UOKiK działa konsekwentnie

To nie pierwszy przypadek, kiedy Urząd interweniuje w podobnej sprawie. W 2023 roku na kolejną firmę została nałożona kara w wysokości 820 tysięcy złotych za utrudnianie konsumentom składania reklamacji. Choć decyzja ta nie jest jeszcze prawomocna, pokazuje kierunek, w jakim zmierza polityka UOKiK – ochrony praw kierowców wobec komercyjnych operatorów parkingowych.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
logo