Mieszkańcy Zdzieszulic Górnych na tę inwestycję czekali latami. O temacie drogi powiatowej, biegnącej przez tę miejscowość głośno zrobiło się na przełomie 2019 i 2020 roku za sprawą petycji, która trafiła do starostwa, urzędu gminy, Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi, a także do kilku radnych.
Powiat obiecał dziurawą drogę wyremontować, na przeszkodzie stanęła jednak... inna inwestycja prowadzona przez gminę Bełchatów. Wówczas urząd rozpoczął bowiem budowę kanalizacji, a starostwo musiało wstrzymać się z plananmi modernizacji.
Remont drogi udało się zakończyć w czerwcu tego roku. Od tego czasu mieszkańcy mogą cieszyć się równą jak stół nawierzchnią i bezpiecznym ciągiem pieszo-rowerowym. Okazuje się jednak, że nie wszystkim remont przypadł do gustu. Problemem jest niewielki element infrastruktury drogowej.
Przy jednej z posesji zamontowano bowiem próg zwalniający, który ma zwiększyć bezpieczeństwo. Jest on jednak bardzo uciążliwy dla mieszkających w jego okolicy osób. Jak przekazuje nam pan Leszek, jeden z mieszkańców Zdzieszulic, próg, a dokładniej przejeżdżające przez niego samochody ciężarowe powodują duży huk i hałas, który roznosi się po okolicy.
Okazuje się również, że element, który miał poprawiać bezpieczeństwo momentami działa wręcz przeciwnie. Kierowcy, chcąc oszczędzić sobie przejeżdżania przez próg, omijają go… wjeżdżając na chodnik lub pobocze z drugiej strony ulicy.
Pan Leszek, chcąc walczyć o swój spokój i ciszę postanowił zatem zgłosić się m.in. do starostwa i zarządu dróg. Niestety mimo składanych petycji, próg obok jego domu wciąż jest zamontowany, a on i inni mieszkańcy muszą mierzyć się z hałasem, który często rozpoczyna już od wczesnych godzin porannych i trwa aż do wieczora. Sytuacji nie ułatwia fakt, że przed oknami mieszkańców Zdzieszulic przejeżdża mnóstwo ciężarówek, w tym samochody z pobliskiej budowy obwodnicy.
O sprawę postanowiliśmy zapytać w bełchatowskim starostwie. Okazuje się, że demontaż progu, o który zabiega pan Leszek, jest aktualnie niemożliwy. I możliwy nie będzie jeszcze przez… kilka lat.
- W ciągu 5 lat próg nie może być zdemontowany lub przesunięty ze względu na trwałość projektu. Zgodnie ze stanowiskiem Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego, ingerencja w trwałość projektu wiązałaby się ze zwrotem otrzymanego dofinansowania w kwocie 1 699 924 zł – przekazuje Aleksandra Tyczyńska, inspektor ds. promocji i kontaktów z mediami w bełchatowskim starostwie.
Jak zaznacza, o modernizację drogi zabiegali mieszkańcy, a starostwo nie byłoby w stanie samodzielnie sfinansować tej inwestycji. Próg był uwzględniony w dokumentacji projektowej.
- Próg zwalniający na drodze powiatowej nr 1913E w miejscowości Zdzieszulice Górne został wykonany w celu poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz uwzględniony w celu zwiększenia szans na uzyskanie dofinansowania na realizację inwestycji z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – tłumaczy Tyczyńska.
Czy w takiej sytuacji mieszkańcy Zdzieszulic będą musieli pogodzić się z faktem, że za ich oknami od świtu do zmierzchu rozlega się głośny huk za każdym razem, gdy ciężarówka przejeżdża przez zamontowany próg? Okazuje się, że niekoniecznie. Powiat podjął bowiem działania w związku z tą sytuacją.
- Ze względu na trwałość projektu na tę chwilę nie istnieje możliwość zastosowania innego rozwiązania. Natomiast Powiatowy Zarząd Dróg w Bełchatowie wystąpił do projektanta o opinię w tej kwestii – mówi Tyczyńska.
Powiatowy Zarząd Dróg zajął się również sprawą omijania progu przez kierowców. Jak wyjaśnia Tyczyńska, PZD nie ma kompetencji do kontroli kierowców, ale wystąpił do Komendy Powiatowej Policji w Bełchatowie z pismem o zwiększenie kontroli w tym miejscu.
Rozbudowa drogi powiatowej nr 1913E w Zdzieszulicach kosztowała ponad 3,6 mln zł, w tym 1,7 mln zł to dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, a ponad 1,9 mln zł z Budżetu Powiatu Bełchatowskiego.
Prace objęły m.in.: budowę ścieżki pieszo-rowerowej, chodników w rejonie przystanków autobusowych, wymianę nawierzchni jezdni, przebudowę zjazdów i przepustu pod drogą, konserwację systemu odwadniania drogi, przebudowę kanalizacji sanitarnej, rozbudowę napowietrznej linii energetycznej oraz oznakowanie poziome i pionowe.
Komentarze (0)