Wszystko wskazuje na to, że na początku nowego roku bełchatowianie będą mogli już skorzystać z zupełnie nowej drogi na mapie komunikacyjnej miasta i dojechać autem nowym skrótem na popularny „rynek” czyli miejskie targowisko przy ulicy Wojska Polskiego. Prace przy budowie łącznika ulicy Kopeckiego i Okrzei są już praktycznie na finiszu i droga powinna być przejezdna niebawem. Inwestycja, która w znacznym stopniu ma odciążyć ulice Wojska Polskiego, Staszica czy Pileckiego, sprawi, że łatwiej będzie kierowcom dojechać np. z okolic Okrzei czy Słonecznego. Koszt inwestycji to 5,7 mln zł. Warto podkreślić, że wykonawca zakończy ją z wielomiesięcznym wyprzedzeniem.
Na zakupy do galerii
Po wielu latach oczekiwania bełchatowianie będą mogli w końcu udać się na zakupy do galerii Bawełnianka. Otwarcie centrum handlowego zaplanowano na marzec 2023 roku. Znana jest już znaczna część najemców .Mieszkańcy będą mogli zrobić zakupy w sklepach takich marek jak m.in. Reserved, Mohito, Cropp, House, Sinsay, CCC, Half Price, eobuwie oraz Modivo. W części gastronomicznej pojawi się Pizza Hut. W Bawełniance według planów na powierzchni ponad 33 tys. metrów kwadratowych znajdować się będzie ponad 70 sklepów, punktów usługowych i stref rozrywki.
Rewolucja w PGE
Przyszły rok będzie czasem rewolucyjnych zmian dla górników i energetyków z Bełchatowa. W pierwszym kwartale 2023 r. powstać ma Narodowa Agencja Bezpieczeństwa Energetycznego, do której mają zostać wydzielone tzw. aktywa węglowe czyli elektrownie konwencjonalne oraz kopalnie węgla brunatnego działające w koncernach energetycznych: PGE, Enea, Tauron i Energa. Według rządowych zapowiedzi, nowy podmiot ma powstać na bazie spółki PGE GiEK, która swoją siedzibę ma w Bełchatowie. Zmiany budzą duże obawy wśród pracowników. W grudniu po kilkunastu miesiącach negocjacji ze związkami zawodowymi, wicepremier Sasin podpisał umowę społeczną, która górnikom i energetykom pozwala zachować uprawnienia pracownicze, stabilizację zatrudnienia i dotychczasowe warunki pracy. W podpisanym dokumencie jest również zapis o „systemie osłon socjalnych” dla pracowników prowadzących działalność wytwórczą energii elektrycznej oraz przedsiębiorstw górniczych węgla brunatnego. Czy teoria pokryje się z praktyką pokaże już najbliższy rok, a także kolejne lata.
Budowa obwodnicy ruszy do przodu
W 2023 roku rozpędu powinny nabrać prace przy budowie wschodniej obwodnicy Bełchatowa. Przypomnijmy, że przetarg na inwestycję rozstrzygnięto we wrześniu, a wygrało polsko-węgierskie konsorcjum, które za wybudowanie obwodnicy otrzyma ponad 145 mln zł. Jesienią tego roku rozpoczęły się prace przygotowawcze. W przyszłym prace powinny ruszyć pełną parą. Według zapowiedzi Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi, firma na realizację inwestycji ma 36 miesięcy, co wskazuje, że pierwsze samochody wschodnią obwodnicą pojadą najwcześniej w 2025 roku. Droga będzie miała 8 kilometrów długości. Zacznie się na ulicy Świętojańskiej i Radomszczańskiej. Dalej poprowadzi do skrzyżowania z ulicą Czyżewskiego, skąd dojedziemy do węzła w Dobrzelowie, gdzie połączy się z obwodnicą północną.
Czas posprzątać „bombę ekologiczną”
Z całą pewnością mieszkańcy Bełchatowa i okolic z niecierpliwością będą czekać na rozstrzygnięcie sprawy, która bulwersuje opinię publiczną od wielu miesięcy. Chodzi mianowicie o rozwiązanie problemu gigantycznego składowiska niebezpiecznych odpadów w Rogowcu, które powstało tuż za płotem bełchatowskiej elektrowni. Na ogromnym placu składowanych jest według wstępnych szacunków około 50 tysięcy pojemników z chemikaliami. Latem w trakcie upałów doszło do wycieku z beczek, a rozgrzane mauzery pod wpływem ciepła eksplodowały. Na miejscu musiała interweniować straż pożarna. Śledztwo w sprawie nielegalnych odpadów prowadzi prokuratura, doszło do kolejnych zatrzymań, jednak ogromne składowisko wciąż straszy mieszkańców, którzy domagają się posprzątania „bomby ekologicznej”. Z tego względu, że wyegzekwowanie tego od osób odpowiedzialny będzie dość trudne, zgodnie z przepisami, obowiązek spadnie na instytucje publiczne. Zgodnie z wyrokiem sądu, który rozstrzygnął spór w tej sprawie pomiędzy starostwem i urzędem marszałkowskim, takie działania ma podjąć marszałek. Urząd miał policzyć odpady, zbadać ich rodzaj, a także oszacować koszt ich utylizacji. Czy doczekamy się uprzątnięcia chemikaliów w 2023 roku?
Nowe mieszkania i bloki w mieście
Przyszły rok przyniesie też nowe inwestycje w mieszkalnictwo. Budowę kolejnego bloku planuje Bełchatowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego. Miejska spółka planuje rozpocząć budowę nowego bloku przy ulicy Czaplinieckiej w Bełchatowie w okolicach osiedla Łąkowa. Opracowana już została koncepcja, a także zlecone zostało przygotowanie dokumentacji technicznej budynku wraz z pozwoleniem na budowę. Koszt inwestycji to blisko 13 mln zł. Spółka złożyła już wniosek do Banku Gospodarstwa Krajowego, aby pozyskać kredyt na inwestycję. Planowany termin ogłoszenia przetargu na roboty budowlane to wiosna 2023 roku. Jak informuje miasto, budowa bloku ma potrwać łącznie 12 miesięcy, tak więc pierwsi lokatorzy do nowych mieszkań powinni się wprowadzić w pierwszej połowie 2024 roku.W przyszłym roku ma również rozpocząć się budowa nowego bloku mieszkalnego w ramach Społecznych Inicjatyw Mieszkaniowych. Blok powstanie przy ulicy Podmiejskiej. Będzie mieć trzy nadziemne kondygnacje, na których powstanie w sumie 16 mieszkań. Będą to kawalerki, pokoje 2, 3 i 4 pokojowe. Ich metraż będzie się wahać od 27 do 67 m2. Dwa lokale będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Duży inwestor i miejsca pracy
Wszystko wskazuje, że w 2023 roku doczekamy się dużego inwestora w strefie przemysłowej przy ulicy Czaplinieckiej. Jesienią tego roku informowaliśmy, że grunty w trefie kupiła spółka MP 1 z siedzibą w Ruścu. Na ponad 20 tys. metrach kwadratowych wybudowana ma zostać hala produkcyjno magazynowa, a także między innymi część socjalno-biurowa, miejsca parkingowe oraz potrzebna infrastruktura. m.in. drogowa i techniczna. Wiadomo również, że nowa inwestycja stworzy co najmniej setkę miejsc pracy. Prezesem spółki MP1 jest Mariusz Szataniak – jeden z dwóch braci, którzy utworzyli potęgę rusieckiego Pamapolu, dorabiając się fortuny na produkcji konserw i dań gotowych. Dziś bracia stoją za sukcesami grupy Wielton, jednego z trzech największych producentów naczep, przyczep i zabudów samochodowych w Europie. Obecnie Paweł Szataniak jest prezesem zarządu grupy, a jego brat Mariusz jest wiceprzewodniczącym rady nadzorczej.
Komentarze (0)