Ceny opłat za autostrady różnią się w zależności od ich zarządcy. Poseł Małgorzata Janowska zauważyła szansę na zmniejszenie kosztów przejazdu płatnym odcinkiem autostrady A2. W związku z tym skierowała pismo do ministra Jacka Sasina. Czy już niedługo kierowcy będą mogli płacić mniej?
Najdroższa autostrada w Europie
Jak podaje Janowska po ostatnich podwyżkach, na początku tego roku, kierowcy samochodów osobowych chcący przejechać trasę od Konina do granicy niemieckiej muszą zapłacić 93 zł, co daje ponad 36 groszy za kilometr. Takie ceny obowiązują na odcinku należącym do prywatnego inwestora Sebastiana Kulczyka.
- Zarządzanie odcinkiem Konin–Świecko autostrady A2 przez aktualnego zarządcę budzi od wielu lat wiele negatywnych opinii ze strony korzystających z tej autostrady kierowców – tłumaczy Janowska.
Zupełnie inne koszty muszą ponieść kierowcy na odcinku A2 należącym do Skarbu Państwa. Jak wylicza Janowska, przejazd pomiędzy Strykowem a Koninem wynosi zaledwie 9,90 zł (10 groszy za kilometr), a przejazd odcinkiem od Strykowa do Warszawy (94 km) jest darmowy.
- Powyższe różnice w wysokości opłat za korzystanie z autostrad wskazują, że z punktu widzenia interesów kierowców dużo bardziej korzystne jest zarządzanie autostradami przez instytucje publiczne, które na pierwszym miejscu stawiają sobie za cel rekompensatę kosztów utrzymania i modernizacji infrastruktury, a nie konieczność czy potrzebę osiągania zysków – przekazuje poseł Janowska.
Mniejsze opłaty na A2
W lutym pojawiła się informacja, że Sebastian Kulczyk, właściciel KI One, będącej akcjonariuszem spółek zarządzających odcinkami A2 między Koninem a granicą w Świecku, chce sprzedać swoje udziały. W związku z tym poseł Janowska złożyła interpelację do ministra Sasina.W dokumencie pyta o możliwość wykupienia przez Skarb Państwa udziałów sprzedawanych przez inwestora i tym samym przejęcia zarządzania autostradą A2 na tym odcinku. Zaznacza również, że nabycie przez spółki skarbu państwa udziałów pozwoliłby nie tylko na zmniejszenie opłat dla kierowców, ale także np. wprowadzenie systemu e-TOLL i rozwiązanie sporu dotyczącego rozliczeń za przejazd odcinkiem A2 kierowców ciężarówek.
Odpowiedź, jaką uzyskała w imieniu Ministerstwa Aktywów Państwowych, nie jest zadowalająca. Nie padły żadne deklaracje, a odpowiedź jest wymijająca.
- W zakresie pytania dotyczącego podejmowania przez Ministerstwo Aktywów Państwowych, działań zmierzających do wzięcia przez nadzorowane przez Skarb Państwa podmioty, udziału w nabyciu przedmiotowych akcji zwracam uwagę, iż Minister Aktywów Państwowych wykonujący prawa z akcji i udziałów nadzorowanych spółek, w ramach obowiązującego prawa, jako akcjonariusz nie ma umocowania do wydawania wiążących poleceń dotyczących prowadzenia spraw spółki - przekazuje Andrzej Śliwka, podsekretarz stanu.
Posłanka z Bełchatowa jednak nie zamierza składać broni i zapowiada, że dalej będzie walczyć o przejęcie A2 przez Skarb Państwa oraz zmniejszenie opłat dla kierowców.
- Pismo MAP jest dość wymijające i brakuje konkretów, dlatego dalej będę monitorowała ten temat – zapowiada Janowska.
Komentarze (0)