Każdy słyszał, nie każdy zna definicję. Wyjaśniamy, co oznacza termin outsourcing
Outsourcing to termin utworzony z połączenia trzech angielskich słów: out (poza), source (źródło) oraz using (używanie). Choć samo nie znalazło jeszcze odpowiednika w języku polskim, to powiązane z nim sposoby zarządzania są w naszym kraju stosowane na szeroką skalę. Outsourcing w największym skrócie polega na przekazywaniu części zadań, które dotąd były realizowane samodzielnie w obrębie danej firmy, na „barki” innych przedsiębiorstw lub podmiotów. Praktyka ta może polegać zarówno na zleceniu pojedynczej usługi (np. wykonania logo), jak i powierzeniu zewnętrznemu podmiotowi całych obszarów działalności, obsługiwanych dotąd własnymi siłami. Wśród korzyści, które może przynieść prawidłowo wdrożony proces outsourcingu wymienia się przede wszystkim: zmniejszenie kosztów operacyjnych; uzyskanie dodatkowych zasobów (ludzkich, towarowych, technologicznych), którymi firma dotąd nie dysponowała; brak konieczności tworzenia nowych komórek organizacyjnych i wdrażania pracowników; podział ryzyka.
Które z działów zwykle deleguje się poza przedsiębiorstwo? Może być ich naprawdę wiele
Skoro znamy już definicję outsourcingu, należy teraz odpowiedzieć na pytanie, które z obszarów działalności firm najczęściej powierzane są zewnętrznym specjalistom. Jak się okazuje, może być ich naprawdę wiele, a największy zbiór stanowią obszary określane jako operacje pomocnicze. Mowa tu m.in. o: konsultingu, prowadzeniu szkoleń, obsłudze klienta, rekrutacji nowych pracowników, reklamie i marketingu, usługach gastronomicznych czy telemarketingu. Wielu właścicieli firm zleca zewnętrznym biurom rachunkowym również obsługę rachunkowo-księgową oraz kadrowo-płacową. Ten typ usług od ponad 15 lat świadczy Biuro Rachunkowe Calendaria. Jak się przekonasz po wejściu na stronę calendaria.com.pl, zarudnieni w nim księgowi na bieżąco śledzą wszelkie zmiany w skomplikowanej materii prawa podatkowego, tak by obowiązek ten nie musiał spoczywać w pełni na pracodawcy.