reklama
reklama

Zakończył się E-Journalism Academy Camp 2022 - najważniejszy i całkowicie darmowy obóz szkoleniowy dla młodych dziennikarzy w tym roku

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

RozmaitościZa nami trzy turnusy wyjątkowego E-Journalism Academy Camp 2022, który odbył się w Hotelu Polskim w Mielcu. To całkowicie bezpłatny obóz szkoleniowy dla młodych dziennikarzy, piszących do internetu. Była to już 2. edycja. Pierwsza odbyła się rok temu, także w gościnnym Mielcu.
reklama

E-Journalism Academy Camp 2022 to jedyny i całkowicie darmowy obóz szkoleniowy dla młodych dziennikarzy w Polsce, projekt mający na celu podniesienie ich kompetencji cyfrowych. To wyjątkowe i jedyne w swoim rodzaju wydarzenie ma na celu także poznanie się i integrację uczestników. 

Całkowicie darmowy obóz szkoleniowy dla młodych dziennikarzy

Przez trzy tygodnie dziennikarze uczestniczyli w warsztatach, które prowadzili najwyższej klasy eksperci. Wykładowcy E-Journalism Academy Camp 2022 posiadają praktyczną wiedzę i potężne doświadczenie zdobyte w pracy redakcyjnej i naukowej. Ich udział w szkoleniach to gwarancja najwyższej jakości.

Szkolenia i warsztaty są kierowane dla młodych dziennikarzy, którzy tworzą treści do portali internetowych. Każdy warsztat był odpowiedni dla dziennikarzy stawiających pierwsze kroki jak i dla tych z większym doświadczeniem.

reklama

W ramach tegorocznego E-Journalism Academy Camp 2022 odbyły się trzy turnusy szkoleniowe, z naciskiem na warsztaty, które pozwoliły przeprowadzić uczestników krok po kroku przez techniki pracy dziennikarskiej. Uczestnicy E-Journalism Academy Camp 2022  nabyli nowe umiejętności i podnieśli swoje kompetencje dziennikarskie. To wielka korzyść dla redakcji oraz przejście na wyższy poziom samych dziennikarzy.

Dziennikarze z całej Polski

W projekcie uczestniczyło 60 osób, którzy w trzech pięciodniowych turnusach wzięli udział w 120 godzinach warsztatów oraz 75 godzinach zajęć integracyjnych.

Lista redakcji i wydawców, którzy wzięli udział w tegorocznym projekcie: 

reklama

  • Agencja Informacyjna "Głos" - kurierpodlaski.pl
  • Podlaska Grupa Wydawnicza
  • Gazeta.pl
  • Życie Kalisza
  • Calisia.pl
  • Dziennik Wschodni
  • Portal Turystyczno-Informacyjny wBieszczady.pl
  • Ślązag.pl - Media Operator sp. z o.o.
  • Podlaska Grupa Wydawnicza sp. z o.o. - portal bp24.pl
  • Grupa Medialna Narew 
  • Katolickie Radio Zamość
  • Portal Bp24.pl 
  • "Piłka Nożna"
  • AWR KORSO - korsokolbuszowskie.pl, korsosanockie.pl, korso24.pl, korso.pl, mielecity.pl, rzeszow24.info
  • Olsztyn.com.pl
  • Południowa Oficyna Wydawnicza - gostynska.pl
  • Haloursynow.pl
  • OstrowMaz24.pl
  • Moja Ostrołęka
  • alderamin123.pl
  • radioradom.pl
  • Nowe Świecie
  • Radio Malbork
  • lubiehrubie.pl
  • Radio Tczew
  • Wydawnictwo Bauer - Sprawdzone.pl
  • Agencja Eskadra
  • Ziemia Przemyska Sp. z o.o.

Program edukacyjny 

1. Innowacyjne dziennikarstwo internetowe: nowe sposoby opowiadania historii. Warsztaty przeprowadził Piotr Zieliński. Dziennikarz, autor, reporter. 

reklama

Piotr Zieliński współpracował i współpracuje z wieloma ogólnopolskimi redakcjami, m.in. Forbes, Newsweek, Onet.pl, Wp.pl. Przez ostatnie lata związany z Google News Lab gdzie jako Teaching Fellow, prowadził szkolenia dla dziennikarzy w krajach Europy Środkowo-Wschodniej z wykorzystywania narzędzi internetowych, ze szczególnym uwzględnieniem takich tematów jak dziennikarstwo danych, wizualizacja, zaawansowane wyszukiwanie, fact-checking, dziennikarstwo środowiskowe, czy narzędzia OSINT (pozyskiwanie informacji z ogólnodostępnych i niepublicznych baz danych). Przez ponad 10 lat związany był z telewizją TVN, gdzie jako wydawca tworzył program „Dzień dobry TVN”.

Uczestnicy na warsztatach dowiedzieli się, jak stworzyć intrygujący materiał, oraz jak pisać i przygotować treści na potrzeby internetu, żeby użytkownicy chcieli kliknąć w link.

reklama

Poznali także przydatne narzędzia niezbędne w codziennej, dziennikarskiej pracy. Od teraz będą mogli zastosować je w praktyce podczas swoich zajęć.  Kolejnym elementem było poznanie czym jest fact-checking, pogłębiony research, dziennikarstwo danych i wizualizacje.

Na warsztatach nie zabrakło praktycznych porad na temat budowy marki osobistej z wykorzystaniem mediów społecznościowych. Oprócz rzetelnego warsztatu dziennikarskiego uczestnicy zdobyli wiedzę przygotowującą ich od strony biznesowej do prowadzenia własnych mediów: blogów, vlogów, serwisów internetowych, czy autorskich kanałów w mediach społecznościowych.

2. W poszukiwaniu utraconej jakości - warsztat Michała Kopińskiego.

Michał Kopiński działa w mediach od początku 2002 roku. Był dziennikarzem politycznym i kryminalno-sądowym „Gazety Wyborczej”, pracował m.in. w poznańskim dziale śledczym tego tytułu. Przez ponad dekadę redaktor, szef działów i manager w „Głosie Wielkopolskim”. Prowadził transformację cyfrową 15 redakcji lokalnych Polska Press w Wielkopolsce. Nominowany do nagrody „Grand Press”, zdobywca tytułu „Wybitnego Dziennikarza Gazety Wyborczej” w kategorii lokalnej. Od 2008 roku prowadzi zajęcia na wyższych uczelniach, od 2014 roku – nieprzerwanie – z pracowni prasowej i internetowej na poznańskim Uniwersytecie Adama Mickiewicza.

Michał Kopiński podczas warsztatów odpowiadał na pytania nurtujące dziennikarzy: Czy pisanie „do internetu”, z myślą o liczbie użytkowników, odsłon, czasie na stronie i innych wskaźnikach, musi iść w parze z tym, że teksty są warsztatowo coraz mniej dopracowane?

Dlaczego coraz częściej gubimy święte zasady warsztatu dziennikarskiego? Jak pisać, żeby teksty „robiły liczby”, a jednocześnie pogłębiały tematy, przedstawiały racje wszystkich stron, były rzetelne i uczciwe? Jak wziąć to, co najlepsze ze słynnego „kiedyś to było” i zmiksować z technologią?

3. Warsztaty z fotografii i fotoreportażu dla dziennikarzy

Grzegorz Koza - przedsiębiorca, fotoreporter i fotograf z 30-letnim stażem. Właściciel firmy fotograficznej AramFOTO. Związany z wieloma firmami i organizacjami z Polski Południowo-Wschodniej, województwa podkarpackiego. Specjalizuje się w fotografii okolicznościowej, reportażowej, studyjnej i plenerowej. 

Tematyka warsztatów Grzegorza Kozy to:

  • Jak sprzęt trzeba posiadać?
  • Dobór parametrów w aparacie, nastawy, światło, kadr itp.
  • Obróbka zdjęć w programie graficznym.
  • Przygotowanie zdjęć do umieszczenia na stronie www
  • Czy każdy może być fotoreporterem?
  • Etyka fotoreportera
  • Prezentacja zdjęć oraz ich omówienie
  • Konsultacje z uczestnikami warsztatów.
 

4. Goście specjalni

Lokalnym dziennikarstwem w służbie demokracji zajął się Jarek Ważny, dziennikarz, muzyk i doktorant na Wydziale Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego. Przygotowuje pracę nt. tygodników lokalnych powstałych po 1975 r. tzw. tygodników trzeciej siatki.  Na co dzień felietonista dziennika „Trybuna”. Pracował też w Superstacji, jako współgospodarz programów „Bez Ograniczeń” oraz „Radiokomitet”, który wymyślił i przeniósł na antenę telewizyjną z „Radia Kampus”. Współpracował także z internetowym Halo Radio, publikował m.in. w „Nie”, Onecie, Natemat.pl oraz czasopismach lokalnych na Zamojszczyźnie. Autor bloga „Po trasie”, w którym opisuje życie muzyka kapeli młodzieżowej Kult, w której gra od trzynastu lat na puzonie. Prócz Kultu występuje także w grupie Darmozjady, a ostatnio powołał do życia wraz z kolegami Radkiem Łukasiewiczem i Januszem Zdunkiem, zespół Polskie Znaki, w którym na nowo zaaranżował i nagrał polskie pieśni pogrzebowe.

Red. Elżbieta Jachymczak opowiedziała jak dobrze pisać w sieci, czyli o tym, co jest najważniejsze w dziennikarstwie internetowym. Elżbieta Jachymczak jest dziennikarką ekonomiczną, wydawcą, redaktor naczelną Business Intelligence, Vice-Przewodniczącą Stowarzyszenia Dziennikarzy RP, Oddział w Krakowie. Jest także członkiem Izby Wydawców Prasy. Jest pomysłodawczynią i założycielką Akademii Kobiecej Przedsiębiorczości. Od ponad 17 lat związana z dziennikarstwem, bankowością, polską przedsiębiorczością i edukacją. Z sukcesem prowadzi swój biznes. Jej misją jest dzielenie się wiedzą z tymi, którzy jej potrzebują. Prywatnie miłośniczka porannej kawy.

E-Journalism Academy Camp 2022 to nie tylko warsztaty

Wielkim zainteresowaniem cieszyły się zajęcia integracyjne, wśród których znalazło się zwiedzanie Sandomierza nocą oraz strzelanie z broni sportowej i bojowej na strzelnicy LOK w Mielcu. Dzięki nim młodzi dziennikarze mogli się lepiej poznać i wymienić doświadczeniami oraz swoim hobby. 

Garden party

Pierwsza wspólna kolacja w gościnnych progach Karczmy Polskiej w Mielcu. To czas na wspólny posiłek, poznanie się i długie rozmowy. Podczas tego spotkania był czas uzgodnienie szczegółów obozu, poznanie zasad i programu. Młodzi dziennikarze bardzo docenili taką formę integracji

Sandomierz nocą

Wycieczka do Sandomierza okazała się dużą atrakcją. To zupełnie inne spojrzenie na znane w Polsce miasto. Uczestnicy E-Journalism Academy Camp 2022 prowadzeni przez przewodnika mogli zwiedzić miejsca i zabytki, które zazwyczaj nie są odwiedzane przez turystów. 

Młodzi dziennikarze rozpoczynali zwiedzanie od zabytkowej studni, przechodząc przez furtę do miasta zwaną Uchem Igielnym. Następnym obiektem był Zamek Królewski w Sandomierzu po uczestnicy przeszli przez lessowy wąwóz Królowej Jadwigi. Następnie Bazylika katedralna Narodzenia NMP, sandomierski Rynek i Brama Opatowska.

Nocne zwiedzanie Sandomierza zakończyło się kolacją w restauracji Hotelu Basztowego. Po kolacji dziennikarze wrócili do Mielca.

Strzelnica LOK w Mielcu

Dzięki uprzejmości zarządzających strzelnicą LOK w Mielcu młodzi dziennikarze uczestniczący w  E-Journalism Academy Camp 2022 mogli wziąć udział w zajęciach strzeleckich na strzelnicy.

Po wprowadzeniu i szkoleniu z zasad zachowania się na strzelnicy oraz bezpiecznego używania broni palnej, uczestnicy mogli spróbować swoich sił w strzelaniu. To wyjątkowe przeżycie, szczególnie dla tych, którzy pierwszy raz w życiu byli na strzelnicy.

Strzelanie odbywało się w dwóch turach. Pierwsza sesja to strzelanie z broni sportowej. Uczestnicy mogli strzelać z karabinka Smith&Wesson M&P15 oraz pistoletu CZ P-07. Następna seria to strzelanie z pistoletu maszynowego Glauberyt oraz pistoletu Glock.

Każdy z uczestników był obsługiwany przez instruktorów LOK, którzy dbali o bezpieczeństwo i dobre samopoczucie strzelających. Dziękujemy za profesjonalną organizację strzelania.

Do zobaczenia w przyszłym roku

Wszyscy uczestnicy wyrazili wolę spotkania się w następnym roku. Uznali, że E-Journalism Academy Camp 2022  jest wyjątkowym wydarzeniem, które będą polecać. Niezapomniane wrażenia, potężna dawka wiedzy oraz zawarte znajomości będą przyczynkiem do trwania w zawodzie dziennikarza.

Podziękowania dla Stowarzyszenia Mediów Lokalnych i Google za organizację oraz opiekę.  Wkrótce wystartują przygotowania do kolejnych sesji  E-Journalism Academy Camp.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

Zarejestruj się w serwisie, aby korzystać z rozszerzonych możliwości portalu

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama