25 samorządów z regionu Bełchatowa, Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska połączyło siły w staraniach od unijne dotacje. W ramach współpracy powstał Miejski Obszar Funkcjonalny, do którego łącznie mają trafić blisko 42 miliony złotych.
Na liście beneficjentów znalazło się również nasze miasto, które ma zyskać blisko 30 mln zł. Środki te mają zostać przeznaczone m.in. na rozwój kultury, termomodernizację miejskich budynków, rozwój komunikacji miejskiej czy ekologicznych źródeł energii. Okazuje się, że wśród projektów, które zamierza zrealizować magistrat, jest budowa… drugiego węzła przesiadkowego.
Nowy węzeł przesiadkowy w Bełchatowie
Inwestycja znalazła się w projekcie związanym z rozwojem bezemisyjnej i niskoemisyjnej komunikacji miejskiej na terenie gminy i miasta Bełchatów, w ramach którego zaplanowano budowę węzła przesiadkowego wraz z budynkiem i niezbędną infrastrukturą do obsługi pasażerów na terenie miasta.Projekt obejmuje przygotowanie dokumentacji technicznej tego zadania, a także roboty budowlane. Zgodnie z planem będzie to budowa węzła przesiadkowego, zlokalizowanego w rejonie ul Ciepłowniczej.
Obiekt ma umożliwiać zmianę środka transportu z indywidualnego na komunikację miejską lub kolej. Projekt oprócz powstania budynku do obsługi pasażerów zakłada powstanie parkingu „P&R”, a także ciągów pieszych.
Pociągi wrócą do Bełchatowa
Inwestycja ma związek z dwoma innymi zadaniami planowanymi w naszym regionie. Przypomnijmy, że aktualnie trwają prace związane z modernizacją linii nr 24, łączącej Bełchatów i Piotrków. Umowę na to zadanie PKP PLK podpisały w lipcu 2023 roku z firmą TPF sp. z.o.o., która ma opracować dokumentację dla tej inwestycji.Projekt oprócz przebudowy samej linii zakłada dobudowanie nowego odcinka do strefy przemysłowej w gminie Kleszczów. W ramach inwestycji odbudowany zostanie przystanek w Bełchatowie, a zupełnie nowe powstaną w miejscowościach Wola Krzysztoporska, Korczew, Kurnos, Zarzecze, Trząs oraz Bogumiłów. Dzięki temu bełchatowianie będą mogli podróżować pociągiem do Łodzi.
Nowa linia kolejowa w Łódzkiem
To jednak nie wszystko w planach jest również połączenie Bełchatowa z linią nr 131, czyli tzw. węglówką biegnącą od Chorzowa do Tczewa. Taka inwestycja pozwoliłaby dotrzeć z naszego miasta pociągiem m.in. do Wrocławia, ale także nad morze.Kilka dni temu zakończyły się konsultacje prowadzone z mieszkańcami. Mieli oni możliwość wyrazić swoje zdanie m.in. na temat przebiegu trasy nowej linii. Urząd przygotował bowiem aż 7 możliwości. Część z nich była do siebie podobna, a inne zupełnie się różniły.
Wszystkie warianty zakładają, że nowa linia kolejowa będzie rozpoczynać się w Bogumiłowie na stacji, która ma powstać w ramach innego zadania (modernizacja linii nr 24 między Bełchatowem i Piotrkowem). Zakończenie wszystkich planów również jest takie samo i będzie to stacja Chorzew Siemkowice.
Większość planów zakłada również, że nowa trasa kolejowa będzie przebiegać po północnej stronie odkrywki, obok Pola Szczerców i Zwałowiska Zewnętrznego Pola Szczerców. Jeden wariant mówi o przeprowadzeniu linii na południe od odkrywki – Pola Szczerców i Zwałowiska Zewnętrznego Pola Szczerców. Wówczas zbliża się ona do trzech miejscowości gminnych: Sulmierzyce, Rząśnia i Kiełczygłów.
Wiadomo już również, że przy założeniu, że przejazd odbywałby się bez przesiadek, podróż z Bełchatowa do Wrocławia zajęłaby niecałe 3 godziny.
Komentarze (0)