Panie Marszałku, dowiedzieliśmy się że w ramach transformacji województwa łódzkiego przygotowywana jest inwestycja z obszaru logistyki i multimodalności transportu – na czym będzie polegała ta inwestycja?
Konsorcjum Transportu Kombinowanego będzie stanowić platformę do współpracy na rzecz rozwoju sektora transportowego i nowoczesnych rozwiązań multimodalnych. Będzie to integracja i wykorzystanie wzajemnych synergii transportu drogowego i kolejowego przy wykorzystaniu istniejącej i nowej bazy logistycznej oraz powstającego w Zduńskiej Woli – Karsznicach największego w centralnej Polsce kolejowego terminala przeładunkowego. Celem Konsorcjum jest zwiększenie wartości świadczonych usług logistycznych na terenie województwa łódzkiego oraz centralnej Polski.
Powstanie Konsorcjum to element wspierający inwestycje transformacyjne dla województwa łódzkiego, a w tym i dla regionu bełchatowskiego. Nowe punkty logistyczne zlokalizowane w województwie łódzkim będą wspierać m.in. największe w Polsce terminale przeładunkowe na trasach Transeuropejskich Korytarzy Transportowych.
Jak ta inwestycja wpisze się w rozwój województwa łódzkiego i jego transformację?
Wsparcie dla multimodalności transportu towarowego zostało wpisane do projektu Terytorialnego Planu Sprawiedliwej Transformacji Województwa Łódzkiego jako element uzupełniający do działań objętych wsparciem z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji. Każda inwestycja tego typu to wsparcie dla rozwoju naszego województwa, a co za tym idzie nowe miejsca pracy tak bardzo potrzebne w zmieniającej się rzeczywistości.
Taka inwestycja to też wyznaczenie kierunku zmian w tym regionie. Wyraźna informacja, że logistyka w połączeniu z multimodalnym transportem towarowym to jedna z gałęzi gospodarki, która będzie tu dominować. Jest to jedno z założeń Terytorialnego Planu Sprawiedliwej Transformacji Województwa Łódzkiego. Potężna inwestycja w tym kierunku przy udziale tak poważnych partnerów strategicznych da sygnał innym firmom z branży, że w tym miejscu warto inwestować czy szukać możliwości podwykonawstwa.
Dlaczego Pana zdaniem województwo łódzkie ma najlepsze warunki do rozwoju multimodalności transportu?
W województwie łódzkim krzyżują się strategiczne w Europie korytarze transportowe północ-południe oraz wschód-zachód. Jest to miejsce, gdzie przecina się międzynarodowa trasa drogowa E30, której częścią jest polska autostrada A2, z międzynarodową trasą E75, czyli krajową autostradą A1. Tutaj też krzyżują się trasy kolejowe - m.in. linia kolejowa nr 1, łącząca wschód z zachodem oraz linia kolejowa 131, czyli magistrala „Śląsk-Trójmiasto”, przy której będzie zlokalizowany terminal multimodalny. Centralne położenie w kraju oraz wzajemna bliskość drogowych i kolejowych korytarzy transportowych, dają województwu łódzkiemu znaczącą przewagę w tym obszarze względem pozostałych regionów Polski. Terminal multimodalny w Karsznicach w powiecie zduńskowolskim w odległości ok. 40 km od Bełchatowa będzie ważnym punktem logistycznym w skali europejskiej. Będzie stanowił idealną bazę do rozwoju nowoczesnego transportu multimodalnego.