Mieszkańcy Bełchatowa i powiatu chętnie korzystają z porad i pomocy Powiatowego Rzecznika Konsumentów, który funkcjonuje w bełchatowskim starostwie. Rzecznik od wielu lat udziela mieszkańcom porad i informacji prawnych. W sprawach, w których dostrzega naruszenie interesu konsumenta, a przy tym szansę na polubowne zakończenie sporu albo widzi potrzebę wyjaśnienia okoliczności faktycznych - występuje do przedsiębiorców. W sytuacji, gdy w ocenie rzecznika naruszony został interes konsumenta i niemożliwe jest polubowne zakończenie sprawy, wówczas rzecznik może udzielić pomoc w dochodzeniu roszczeń przed sądem.
- Rzecznik Konsumentów działa wyłącznie w sprawach konsumenckich, a więc w sprawach dotyczących zawierania i wykonywania umów cywilnoprawnych pomiędzy konsumentem, a przedsiębiorcą. Zgodnie z Art 221 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Zgodnie z art. 431 k.c. przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową – przekazuje bełchatowskie starostwo.
Jak informuje urząd, w ub. roku w Biurze Powiatowego Rzecznika Konsumentów udzielono 1.632 porady w zakresie ochrony praw konsumentów oraz obowiązków sprzedawców. Większość spraw dotyczyła skarg konsumentów na sprzedawców i usługodawców, którzy uchylali się od odpowiedzialności za wady zakupionych u nich towarów, odmawiali przyjęcia zgłoszenia reklamacyjnego, czy też nie uznawali reklamacji, jak również wykonywali umowy zawarte z konsumentami z nienależytą starannością.
Jakie sprawy zgłaszali mieszkańcy?
Co nie powinno zbytnio dziwić, wśród najczęściej zgłaszanych spraw dotyczących sprzedaży były te związane z reklamacjami urządzeń gospodarstwa domowego, urządzeń elektronicznych i sprzętu komputerowego, w tym również telefonów komórkowych, odzieży i obuwia, a także dotyczące zakupu samochodów i środków transportu osobistego, mebli i artykułów wyposażenia wnętrz.Jeśli chodzi o usługi, to najwięcej zgłoszeń konsumentów dotyczyło usług związanych z wymianą stolarki okiennej i drzwiowej, usług ubezpieczeniowych, finansowych oraz usług dotyczących sektora energetycznego.
Jak zaznacza bełchatowskie starostwo, rzeczni konsumentów nie zajmuje się sprawami dotyczącymi: roszczeń przedsiębiorców, ochrony danych osobowych, ochrony dóbr osobistych, ochrony praw ubezpieczonych z zakresu ubezpieczeń społecznych, ochrony praw członków spółdzielni mieszkaniowych, ochrony praw pacjentów NFZ, prawa pracy, sporów z organami administracji publicznej.
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Bełchatowie działa wyłącznie na rzecz mieszkańców powiatu bełchatowskiego. Osoby mieszkające poza granicami administracyjnymi powiatu bełchatowskiego powinny zwrócić się o pomoc do Rzecznika Konsumentów w swoim mieście lub powiecie – informuje bełchatowskie starostwo.
Przyjęcia interesantów w Biurze Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Bełchatowie odbywają się: w poniedziałki, środy i czwartki w godz. 11 – 15, we wtorki w godz. 11 – 16.30, a w piątki w godz. 8 – 12.
Komentarze (0)