Wczesny poranek. Drogą powiatową od Grocholic w kierunku kopalni i elektrowni sunie długi sznur samochodów i autobusów. Podobnie sytuacja wygląda popołudniu, gdy tysiące pracowników PGE wraca z do domu z pracy. Mocno zużytą jezdnią każdego dnia przejeżdżają setki, a nawet tysiące pojazdów. Połatane pęknięcia i dziury co rusz o sobie przypominają, bo jazda tym odcinkiem z pewnością do najprzyjemniejszych nie należy. Kierowcy, jak i sami pracownicy, od dawna domagają się generalnego remontu drogi, która prowadzi do dwóch strategicznych zakładów.
- Produkujemy tutaj prąd dla jednej piątek kraju i nie ma pieniędzy, żeby drogę zrobić? To jest nie do uwierzenia – mówi jeden z pracowników. - Ta połatana droga to wstyd dla regionu – dodaje.
Wszystko wskazywało, że w końcu drogę uda się wyremontować, gdy w maju 2022 roku bełchatowskie starostwo otrzymało aż 10 mln zł dotacji na gruntowną przebudowę drogi do kopalni i elektrowni Bełchatów. Plany zakładały remont na odcinku od skrzyżowania z drogą wojewódzką 484 aż do miejscowości Słok-Młyn. Odtworzona miała zostać jezdnia, zbudowany chodnik, a także pobocza z odwodnieniem.
Pierwsze „schody” dla ważnej inwestycji zaczęły się wiosną ub. roku. Starostwo po wykonaniu programu funkcjonalno-użytkowego przyznało, że inwestycję trzeba będzie wydłużyć w czasie. Kosztorys wykazał, że przebudowa drogi będzie kosztowała zamiast 10 mln zł aż 17 mln zł. Zapowiadano wówczas ogłoszenie przetargu, a planowane zakończenie inwestycji miało nastąpić na koniec 2024 roku. I tutaj pojawił się kolejny problem. Najniższa ze złożonych w przetargu ofert wynosiła aż 34 mln zł, czyli dwukrotnie więcej niż zakładał kosztorys. Starosta Dorota Pędziwiwatr zapowiedziała wówczas zmniejszenie zakresu inwestycji i dostosowanie jej do możliwości finansowych.
Ostatecznie starostwo zdecydowało się podzielić remont drogi na części. Powiatowy Zarząd Dróg w Bełchatowie ogłosił przetarg na pierwszy etap przebudowy drogi powiatowej na odcinku 2,6 km. Prace zostaną zatem wykonane najprawodpodobniej od skrzyżowania z drogą wojewódzką aż do okolic miejscowości Rząsawa. Pozostała część drogi będzie musiała jeszcze poczekać.
- W dniu 9 lutego nastąpiło otwarcie ofert i trwa ich analiza. Inwestycja jest zaplanowana w formule "zaprojektuj i wybuduj" – informuje Aleksandra Tyczyńska z zespołu ds. promocji w bełchatowskim starostwie.
Zadanie otrzymało dofinansowanie z Rządowego Funduszu „Polski Ład” do kwoty 9 mln 994 tys. zł brutto. Szacunkowa wartość inwestycji to ok. 14 mln zł brutto.
Komentarze (0)