Droga w kierunku kopalni i elektrowni Bełchatów każdego dnia w godzinach porannych i popołudniowych jest oblegana przez pracowników dojeżdżających do zakładów PGE. Codziennie przejeżdżają nią setki aut i dziesiątki autobusów dowożących górników i energetyków. Jezdnia, pomimo tego, że wiedzie przecież do strategicznych zakładów, jest w opłakanym stanie. Od lat narzekają na nią kierowcy, w zamian zamiast generalnego remontu korzystający z jezdni mogli liczyć tylko na doraźne naprawy i łatanie dziur.
- To jest wstyd, żeby przez lata funkcjonowania tych zakładów nie zrobić tutaj drogi z prawdziwego zdarzenia – narzekali pracownicy.
Przysłowiowe światełko w tunelu pojawiło się w maju 2022 roku, gdy bełchatowskie starostwo otrzymało aż 10 mln zł dotacji na gruntowną przebudowę drogi. Plany zakładały remont na odcinku od skrzyżowania z drogą wojewódzką 484 aż do miejscowości Słok-Młyn. Odtworzona miała zostać jezdnia, zbudowany chodnik, a także pobocza z odwodnieniem. Problemy zaczęły się niespełna rok później. Starostwo po wykonaniu programu funkcjonalno-użytkowego przyznało, że inwestycję trzeba będzie wydłużyć w czasie. Kosztorys wykazał, że przebudowa drogi będzie kosztowała zamiast 10 mln zł aż 17 mln zł. Zapowiadano wówczas ogłoszenie przetargu, a planowane zakończenie inwestycji miało nastąpić na koniec 2024 roku. I tutaj pojawiły się kolejne schody. Najniższa ze złożonych w przetargu ofert wynosiła... aż 34 mln zł, czyli dwukrotnie więcej niż zakładał kosztorys.
Starosta zapowiedziała wówczas zmniejszenie zakresu inwestycji i dostosowanie jej do możliwości finansowych. Zdecydowano się podzielić ją na dwie części. Powiatowy Zarząd Dróg w Bełchatowie ogłosił przetarg na pierwszy etap przebudowy drogi powiatowej na odcinku 2,6 km, od skrzyżowania z drogą wojewódzką do okolic miejscowości Rząsawa.
W ostatnich dniach bełchatowskie starostwo przekazało, że przebudowa drogi w końcu się rozpocznie. Powiat podpisał umowę z wykonawcą pierwszego etapu przebudowy drogi, a realizacja zadania odbędzie się w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Oznacza to, że najpierw będą trwały prace nad dokumentacją projektową, a dopiero później rozpoczną się właściwe roboty drogowe, co z pewnością będzie wiązało się ze sporymi utrudnieniami dla osób dojeżdżających do pracy w zakładach PGE. Inwestycja będzie kosztowała 14 mln 75 tys. zł. Powiat otrzymał na ten cel 9,9 mln zł dofinansowania z Polskiego Ładu, natomiast wkład własny to nieco ponad 4 mln zł. Inwestycja ma być gotowa do końca grudnia 2025 roku.
Komentarze (0)