W trakcie sesji rady miasta, którą zaplanowano na czwartek, 29 sierpnia, będzie głosowana uchwała w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie Województwu Łódzkiemu pomocy finansowej w formie dotacji celowej przeznaczonej na dofinansowanie wkładu własnego w projekcie pn. „Modernizacja i elektryfikacji linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski – Bełchatów z wydłużeniem do Bogumiłowa” w ramach „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej +” do 2028 roku.
Przypomnijmy, że w grudniu 2022 roku Województwo Łódzkie zawarło umowę z PKP Polskie Linie Kolejowe, która reguluje zasady współpracy przy opracowaniu Studium Projektowo-Technicznego oraz realizacji robót budowlanych na modernizowanym odcinku. Umowy o partnerstwie podpisało też miasto Bełchatów, a te obligują do współfinansowania inwestycji.
Ile Bełchatów przeznaczy na kolej?
Według szacunków, przebubudowa linii kolejowej będzie kosztować ok. 661,7 mln zł. Większość pokryje budżet państwa, część muszą dołożyć jednak samorządy, przez które będzie biegła zmodernizowana linia kolejowa. Ich wkład ma wynieść 15 proc. wartości inwestycji, czyli 99,2 mln zł. O jakie kwocie mowa w przypadku Bełchatowa? Jest to nie mało, bo aż 30,6 mln zł. Stąd też planowana uchwała o udzieleniu pomocy finansowej dla województwa łódzkiego. Ogromna kwota ma zostać podzielona w sumie na 6 lat. W 2024 roku – miasto przekaże 216,5 tys. zł, 2025 roku – 398,3 tys. zł, 2026 roku – 1 mln zł 44 tys. zł, 2027 roku – 13,6 mln zł, 2028 roku – 15,2 mln zł, a w 2029 roku – 37,1 tys. zł.Do inwestycji dołożą się również: województwo łódzkie (38,1 mln zł), gmina Kleszczów (24,5 mln zł), gmina Bełchatów (5 mln zł) oraz gmina Wola Krzysztoporstka (1 mln zł).
Pociągiem z Bełchatowa do Łodzi
W lipcu ubiegłego roku PKP PLK podpisały umowę z firmą TPF sp. z o.o., która opracuje dokumentację projektową na potrzeby planowanej modernizacji połączenia, dzięki któremu bełchatowianie będą mogli podróżować pociągiem do Łodzi. Według szacunków PKP, po modernizacji i elektryfikacji czas przejazdu wyniesie około 1 h 25 min.
Dokumentacja projektowa, której przygotowaniem zajmie się firma TPF, zakłada przebudowę ok. 34 km jednotorowej linii kolejowej nr 24 na odcinku Piotrków Trybunalski - Bełchatów - Zarzecze oraz budowę ok. 7 km odcinka między Zarzeczem a Bogumiłowem. Linia ma zostać zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać nowoczesne, ekologiczne pojazdy i tym samym przygotować lepszą ofertę dla podróżnych.
W ramach projektu ma zostać odbudowany przystanek kolejowy w Bełchatowie, a także zupełnie nowe w lokalizacjach: Wola Krzysztoporska, Korczew, Kurnos, Zarzecze, Trząs oraz Bogumiłów. Dokumentacja ma być gotowa w pierwszym kwartale 2026 roku. Prace budowlane zaplanowano na lata 2027-2029. Wszystko więc wskazuje, że pierwsi pasażerowie z Bełchatowa do Łodzi pociągiem pojadą w 2029 lub 2030 roku.
Linia kolejowa nr 24 powstała pod koniec lat 70. jako odcinek trasy Warszawa-Bełchatów-Wrocław. Budowa magistrali nigdy jednak nie została dokończona ze względu na brak pieniędzy. Od końca lat 80. do 2000 roku na odcinku Bełchatów-Piotrków kursował pociąg pasażerski. Obecnie linia jest wykorzystywana sporadycznie tylko przez składy towarowe.
Komentarze (0)