Reklama

Reklama

To kolejny krok w stronę kolei dla Bełchatowa. Polsko-hiszpańskie konsorcjum wygrało przetarg

Opublikowano: 13 kwietnia 2021 12:24
Autor: Greg

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wydarzenia Polsko-hiszpańskie konsorcjum przygotuje koncepcję połączenia kolejowego Bełchatowa z Piotrkowem Tryb. Urząd Marszałkowski w Łodzi rozstrzygnął przetarg na opracowanie studiów planistyczno-prognostycznych na realizację wszystkich trzech projektów zgłoszonych przez województwo łódzkie do programu Kolej Plus.

Reklama

Modernizacja linii kolejowej nr 24 z Bełchatowa do Piotrkowa z jej przedłużeniem do Bogumiłowa w gminie Kleszczów jest jednym z trzech projektów zgłoszonych przez województwo łódzkiego do rządowego programu Kolej Plus. Drugi to budowa odcinka łączącego linię kolejową Chorzew Siemkowice z linią nr 181 Wieluń, dzięki czemu Wieluń zyska połączenie z magistralą węglową, a w efekcie łatwiejszą komunikację kolejową z Łodzią. Natomiast trzeci zgłoszony wniosek dotyczy modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna.

Urząd Marszałkowski w Łodzi rozstrzygnął w ostatnich tygodniach przetarg na opracowanie studiów planistyczno-prognostycznych dla wspomnianych projektów. To pierwszy poważny krok w walce o pieniądze na wielomilionowe inwestycje z rządowego programu. Studium przygotuje polsko-hiszpańskie konsorcjum IDOM. Przygotowanie całej potrzebnej dokumentacji będzie kosztowało aż 6,3 mln zł. I trzeba zaznaczyć, że to jest dopiero pierwszy etap w żmudnych przygotowaniach do dalszych prac – studium będzie podstawą do opracowania przez PKP PLK studium projektowo-technicznego.

- Celem studium jest wykonanie pracy koncepcyjnej, która stanowić będzie podstawę do dalszej realizacji Projektu (w tym dokumentacji niezbędnej do budowy połączenia kolejowego), wyboru optymalnego wariantu oraz określenie wskaźników potrzebnych do oceny i rankingowania Projektu w ramach Programu – czytamy w dokumentacji przetargowej.

Podczas przygotowania koncepcji połączenia kolejowego dla Bełchatowa trzeba będzie zawrzeć w nim m.in. oszacowanie kosztów różnych wariantów infrastruktury, prognozy ruchu pasażerskiego czy wpływ projektu na połączenie miasta ze stolicą województwa. Podczas prac zostaną też wykonane bardziej szczegółowe analizy m.in. wstępne trasowanie odcinków linii kolejowych, przeanalizowanie wariantów ich przebiegu z różnymi opcjami prędkości czy zdefiniowanie możliwych ofert przewozowych. Studium ma być gotowe do października tego roku.

Przypomnijmy, że wniosek o modernizację linii kolejowej pomiędzy Bełchatowem i Piotrkowem z przedłużeniem do Bogumiłowa w gminie Kleszczów został złożony latem ubiegłego roku. Przygotowały go wspólnie: miasto, gmina Kleszczów oraz Marszałek Województwa Łódzkiego. W listopadzie projekt został zakwalifikowany do drugiego etapu programu Kolej Plus. Inwestycja zakłada modernizację 34 kilometrów istniejącej trasy, a także budowę ponad 7 km nowego torowiska do Bogumiłowa.

Linia kolejowa nr 24 powstała pod koniec lat 70. jako odcinek trasy Warszawa-Bełchatów-Wrocław. Budowa magistrali nigdy jednak nie została dokończona ze względu na brak pieniędzy. Od końca lat 80. do 2000 roku na odcinku Bełchatów-Piotrków kursował pociąg pasażerski. Obecnie linia jest wykorzystywana sporadycznie tylko przez składy towarowe.

Realizacja programu Kolej Plus została zaplanowana na lata 2021-2028. Rządowe dofinansowanie zakłada pokrycie 85 proc. kosztów inwestycji, pozostały wkład mają zapewnić samorządy. Państwo na budowę nowych połączeń kolejowych w całym kraju zaplanowało 5,6 mld zł. Kolejny miliard złotych mają dołożyć zainteresowane inwestycjami regiony.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Zarejestruj się w serwisie, aby korzystać z rozszerzonych możliwości portalu m.in. czytać ekskluzywne materiały PREMIUM dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników i prowadzić dyskusję na portalowym forum i aby Twoje komentarze były wyróżnione.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (42)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

  • 20 dni temu | ocena +0 / -0

    Hodrax

    Linia kolejowa spełnia swoją funkcję - przewozone są towary. Ruch pasazerski wycofali bo nie było wystarczającego popytu. Jeśli ktoś myśli że po 20 latach (gdzie każdy młody plebs ma swoj wehikół na lpg:) wznowi się jeszcze popyt na przejazd pociagiem do Piotrkowa to gratuluje. Nie takie ************* kasy widziałem więc średnio mnie to dziwi. Wybudowano parki (remont żula chyba już trzeci jak żyje) place zabaw, orliki, siłownie w skali kraju więcej niż popyt. A na co można w tym roku ********* kasę aby plebs myślał że fajnie jest?

  • 24 dni temu | ocena +3 / -4

    Żaden kraj tyle nie wybuduje co PIS naobiecuje

    6 lat minęło a ludzie jeszcze wierzą w te brednie. Największa zaczęta i realizowana inwestycja za PiSu to rów przez mierzeje. 800 mln. Trwa to juz 4 lata. Za Tuska to tyle było inwestowane w infrastrukturę co DWA TYGODNIE !!!

  • 24 dni temu | ocena +0 / -4

    Monika

    Cześć kochani. Mam na imię Monika, i nie jestem tutaj bez powodu. Jestem miłą kobietą po przejściach, i moje potrzeby coraz częściej biorą nade mną górę. Jestem tutaj, ponieważ chciałabym poznać tutaj Pana z podobnym problemem, dla którego seks nie jest tematem tabu. Jestem zadbaną, pełną energii dziewczyną, szukam kogoś w wieku od 18 do 50 lat. Wymagam oczywiście dyskrecji. Kontakt jak i moje zdjęcia możecie zobaczyć na : panieonline.pl/monika

  • 24 dni temu | ocena +2 / -8

    Goho

    Nie ma racji bytu tutaj ruch pasażerski. Co z tego że wszyscy chcą! W Radomiu też chcieli i na siłę lotnisko wybudowali. Tylko pytanie dla kogo. To samo będzie z koleją w EBE

  • 24 dni temu | ocena +2 / -6

    operator SGG.

    To tylko marzenia ! Projektanci zapewne będą projektować dłużej niż projektują drogę z Kleszczowa do Bełchatowa przez ZW KWB (wkop) w/w drogi to nasze pokolenie chyba się nie doczeka. Kto i w jakim celu opóźnia celowo tę inwestycję czy ktoś wie ? Myśmy już teren pod tę drogę z przylegającym lotniskiem dla mini samolotów 20 lat temu "korytowaki" takie były plany.

  • 24 dni temu | ocena +8 / -2

    Łukasz

    Modernizacja tej linii kolejowej to możne być dodatkowy impuls dla regionu. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że już teraz ruch pociągów towarowych na tej linii jest dość spory. W większości dotyczą "obsługi" Elektrowni, ale też i innych zakładów pracy tam zlokalizowanych. W pełni zmodernizowana i zelektryfikowana linia kolejowa to będzie dodatkowa zachęta dla potencjalnych inwestorów na terenach, które stopniowo będą wyłączane z działalności kopalni i elektrowni. Kolej to rodzaj transportu, który ma przyszłość. Szczególnie teraz, gdy stawia się na ekologię. Ruch pasażerski na tej linii będzie tak naprawdę uzupełnieniem jej roli. Być może słowo impuls jest zbyt daleko idące, może bardziej pasuje zdrobniale - impulsik. Oczywiście, że inwestycji prorozwojowych te miasto i ten region będzie potrzebował więcej, ale trzeba w końcu zacząć coś robić. Uważam osobiście, że Bełchatów i okolice ma potencjał ze względu na położenie i bliskość głównych szlaków transportowych, a także ogromnego obszaru do wykorzystanie w postaci terenów z których kopalnia i elektrownia będzie się stopniowo wycofywać.

    • 24 dni temu | ocena +2 / -1

      marek

      Tak ta linia miałaby jakiś sens gdyby była zrealizowana tak jak pierwotnie ja zaprojektowana, czyli prowadziła docelowo w kierunku Wrocławia. Budowanie jej do Bogumiłowa nie ma sensu. Pytanie kto nią będzie jeździł (nikt), a raczej co nią i gdzie będzie wożone. Za kilkanaście lat elektrowni i kopalni już nie będzie, a zresztą i tak nie wiele się tam wozi. Będzie ciągle deficytowa. Finał sprawy będzie taki, że za kilka lat po jej modernizacji znowu zarośnie chwastami. Bardzo ciekawe jest też to, że władze miast z panią prezydent na czele w swojej nieskończonej mądrości, żeby nie używać mocniejszych słów, postawili dworzec autobusowy po drugiej stronie miasta. Kto o zdrowych zmysłach tak planuje rozwój miasta. Zero myślenia perspektywicznego. Ale jak sobie szanowni mieszkańcy wybraliście tak macie.

    • 24 dni temu | ocena +1 / -0

      EBE

      W końcu jakiś sensowny komentarz na ten temat :)

  • 24 dni temu | ocena +5 / -5

    XCC

    Mój syn ma 17 lat nigdy nie podróżował pociągiem.... Bo aby podróżować pociągiem tak czy inaczej trzeba korzystać z auta lub taxi. Jak mam jechać autem na dworzec a następnie korzystać z taxi to już wole dojechać autem do celu.

    • 24 dni temu | ocena +0 / -1

      marek

      Bo nie miała okazji doświadczyć podróży dobrze zorganizowanego transportu klejowego i publicznego. W innych krajach nieci lepiej zorganizowanych niż my to działa.

  • 24 dni temu | ocena +1 / -3

    Ddd

    Bendą ludzi z.. getta''wywozić na roboty do innych miast.

  • 24 dni temu | ocena +4 / -0

    Myslenie ludzi w PKP

    Zacytuje wypowiedż sprzed kilku lat przewodniczącego związku zawodowego w PKP - "Kolejowy przewóz pasażerski w Polsce wykończyły chińskie skutery - trzeba zabronić importu chińskich skuterów. Teraz na wsi każdy ma skuter i do miasteczka dojedzie"

    • 24 dni temu | ocena +1 / -3

      Walisz po nochu jesteś ćpunem i wylądujesz na śmietniku

      Widać ,że w każdym związku są takie sprzedajne k u r w y

  • 24 dni temu | ocena +4 / -2

    Ebe

    Teraz gdy miasto sie zwija dzieki zresztą naszym samorzadowcom jak i rowniez posłom i senatorom potrzebna nam ta kolej jak obwodnica wschodnia .chociaz obwidnica moze jeszcze bardziej aby ominac ten dziurawy zarosniety bełchatów .brawo włodarze najgorszy samorząd odkad tylko pamietam

  • 25 dni temu | ocena +7 / -4

    Ghdhdjd

    Pewnie będą takie tłumy w tych wagonach jak teraz w PKS. Chociaż obstawiałbym że mniejsze, bo Bełchatów się zwija. Odsetek ludzi pracujących którzy muszą się przemieszczać regularnie do pracy maleje. Ale rozumiem ze to takie chwytanie sie czegokolwiek, żeby można było powiedzieć że coś zrobiliśmy.

    • 24 dni temu | ocena +4 / -0

      Dzik

      PKSy jeżdżą puste, bo mają tragiczną ofertę przewozową. Jeśli kolej miała by dobrą ofertę, np. pociąg co godzinę z pewnością wielu chętnych by się znalazło. Oczywiście pociąg na odcinku z Bełchatowa do Piotrkowa wygrywa również czasowo

      • 24 dni temu | ocena +6 / -1

        Hshshs

        Pociąg co godzinę? Zejdź na ziemię.

        • 24 dni temu | ocena +1 / -0

          EBE

          A dlaczego nie? W godzinach szczytu przewozowego jest to możliwe, a przede wszystkim potrzebne.

          • 24 dni temu | ocena +0 / -0

            EP

            Teraz busem do Piotrkowa jeździ 3 czasami 5 pasażerów a ty chcesz pociąg zapełnić.

          • 24 dni temu | ocena +1 / -1

            Jojo

            Po co będziesz co godzinę jeździł do Piotrkowa? Galeria zamknięta.

  • 25 dni temu | ocena +6 / -4

    Buchachacha

    Na prognozach planów rozbudowy się zakończy....

  • 25 dni temu | ocena +5 / -6

    Radek

    PIS będzie pociągami wywozil belchatowian do pracy daleko.

    • 24 dni temu | ocena +4 / -0

      PiSda

      Za miskę ryżu zapomniałeś dołożyć

  • 25 dni temu | ocena +6 / -15

    czołem krzywej Unii

    Ej pedofile zakamuflowane czy robiąc sniadanie albo kolacje tez chodzicie po domu w tych szmatach na mordzie? b owiecie grypa w domu atakuje bardziej niz na dworku wiec noście

  • 25 dni temu | ocena +1 / -7

    P.

    Kolej będzie dowoziła pracowników do pracy przy OZE. Tysiące miejsc pracy mają być. Tak prezes powiedział.

  • 25 dni temu | ocena +2 / -10

    Fgyfrt

    Na co to komu? Chyba żeby powiedzieć że to w ramach transformacji I jesteśmy kwita. Hehe.

    • 25 dni temu | ocena +14 / -2

      Zbiorkom

      Bo miasto ma zerową komunikację międzymiastową?

      • 25 dni temu | ocena +5 / -3

        p.

        Taaa, już widzę te pełne wagony ludzi jadących do pracy w podpiotrkowskich magazynach. Pewnie te tłumy korzystające teraz z PKS-u przesiądą się na kolej. Co najwyżej towarowy ze śmieciami będzie jezdził na Rogowiec.

        • 24 dni temu | ocena +1 / -0

          Jojo

          Magazyny są w rokszycach a pociung będzie jechał do cyntrum metropolii Piotrków także trzeba będzie się wracać może rowerym bo pewnie pociung będzie miał możliwość przewozić rowery.

        • 25 dni temu | ocena +2 / -1

          Xxszx

          Chociaż nasza wspaniała władza może doprowadzić do tego że ludzi przestanie być stać na samochody. Wystarczy użyć słowa "ekologia" I zmusić ludzi do złomowania starszych pojazdów. Plebs powinien jeździć komunikacją masową w sumie..

  • 25 dni temu | ocena +2 / -7

    Hahaha

    Już to widzę. Na linii jednotorowej ten ruch pasażerski i towarowy...

    • 25 dni temu | ocena +12 / -1

      Znffca

      A dlaczego nie? Wiele jest w Polsce linii kolejowych jednotorowych, gdzie odbywa się spory ruch pasażerski i towarowy.

      • 25 dni temu | ocena +1 / -3

        Jojo

        Znaffco jest ale wiesz co jest na końcu i początku linii kolejowej? W Bełchatowie nie ma nawet mijanki jak chcesz prowadzić ruch?

        • 24 dni temu | ocena +3 / -1

          Znaffca

          Podczas modernizacji raczej powstanie jakaś mijanka. Nawet jeśli nie, to na kolei są teraz różne technologie. Zaczynając od automatycznych posterunków odstępowych (APO) kończąc na samoczynnej blokadzie liniowej (SBL)

          • 24 dni temu | ocena +0 / -0

            Jojo

            Dalej to nic nie zmienia. Na Bełchatowie musi powstać stacja pośrednia z minimum dwoma torami zasadniczymi dodatkowymi o dl. użytecznej min 800m. Przez cały Bełchatów linia przebiega na wysokim nasypie gdzie to chcesz wybudować?

            • 24 dni temu | ocena +1 / -1

              Ez

              Tam gdzie stacja funckjonowała kiedyś.

  • 25 dni temu | ocena +7 / -8

    sroooo

    o 30 lat za pozno w piotrkowie nie ma zadnej pracy poza niwolnictwem w magazynach ktore sa dookola piotrkowa nie w piotrkwoei a na wakacje juz sie nie jedzi bo srovid i grypa! wiec kto bedzie jezdzil d opiottkowa? a do lodzi szybciej rowerem bedzie niz tym pociagiem

  • 25 dni temu | ocena +15 / -0

    Mieszkaniec

    Oj, te składy towarowe to tak sporadycznie nie jeżdżą. Codziennie po kilka razy słyszę szum i trąby z mieszkania na Przytorzu

  • 25 dni temu | ocena +6 / -13

    obserwator

    jeżeli ktoś myśli że będą pociągi z Bełchatowa jeździć to albo jest głupi albo nienormalny

    • 25 dni temu | ocena +12 / -2

      Strażak Sam

      Obserwator -Mierz siły na zamiary,pamiętaj kto stoi w miejscu ,ten się cofa..Brawo Kolej Plus i to się nazywa konkretne jak na ten etap posunięcie.

      • 24 dni temu | ocena +1 / -0

        Kolej Minus

        Strażak ty to chyba będziesz robił za pierwszy podkład pod te tory ty za ********** oddasz życie

      • 25 dni temu | ocena +7 / -2

        Zyciej

        Sam lubie hejtowac ale brawo za realizacje. Maja plus odemnie duzy. Moze kiedys wroce do belchatowa w takim razie