Reklama

Reklama

Emzetkami jeździmy w Bełchatowie za darmo, a spółka zakończyła rok... na plusie

Opublikowano: 14 października 2020 19:20
Autor: Greg

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

wydarzenia Choć od kilku lat bełchatowianie mogą jeździć darmowymi emzetkami, to okazuje się, że Miejski Zakład Komunikacji w Bełchatowie może pochwalić się... symbolicznym zyskiem za ubiegły rok. Spółka co roku otrzymuje jednak potężny zastrzyk finansowy od miasta w postaci rekompensaty za darmowe emzetki. Co ciekawe, z każdym kolejnym rokiem miasto dopłaca coraz więcej, a z komunikacji korzysta coraz mniej pasażerów...

Reklama

Raptem nieco ponad 3 tys. zł zysku netto (słownie: trzy tysiące) wypracował w ubiegłym roku Miejski Zakład Komunikacji w Bełchatowie – wynika z danych udostępnionych przez magistrat miejskim radnych, w którym podsumowano sytuację finansową spółek, gdzie miasto jest jedynym lub większościowym udziałowcem. Wynik może dziwić, biorąc pod uwagę, że od kilku lat nie bełchatowianie nie muszą płacić za bilety w emzetkach. Nie oznacza to jednak, że miejska komunikacja nie kosztuje nas podatników. Każdego roku kosztuje i to sporo...

Zgodnie z umową z 2017 roku miasto świadczy dla MZK rekompensatę na pokrycie kosztów wynikających z zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych przez spółkę. Jakiego rzędu jest to kwota? W ub. roku emzetki przejechały łącznie 480 tys. wozokilometrów. Jak podaje MZK, w 2019 r. wartość zamówienia wyniosła aż 5,9 mln zł i taką rekompensatę wypłacił magistrat. Spółka dodaje jednak, że ze względu na zakup nowych autobusów Solaris, które do spółki zostały przekazane jako środek trwały w formie aportu (wniesienie wartości majątkowej do spółki - przyp. red.), pomniejszyło to rekompensatę o ok. 304 tys. zł.

Nie zmienia to jednak faktu, że z każdym kolejnym rokiem miejska komunikacja pochłania z budżetu coraz większe kwoty. W 2015 r. było 4,5 mln zł, 2016 – 4,8 mln zł, 2017 – 5 mln zł, a w 2018 r. - 5,3 mln zł.

Mieszane odczucia odnośnie miejskiej komunikacji mają sami mieszkańcy. Niektórzy stwierdzają, że lepiej byłoby zapłacić "symboliczne 2 zł" za bilet, ale żeby emzetki były częściej dostępne.

- Niestety jest tak, że rozkład jazdy jest dość ubogi i czasami, aby dojechać z jednego końca miasta w jakieś docelowe miejsce, trzeba się sporo naczekać na emzetkę. Tak więc na pewno jest tych autobusów znacznie mniej niż kiedyś– mówi pan Piotr , mieszkaniec Bełchatowa. - Niestety fakt, że są darmowe sprawia, że np. bezdomni zrobili sobie z autobusów taksówkę. Już kilkukrotnie spotkałem się z tym, że emzetkach strasznie śmierdziało - dodaje.

Nie brakuje jednak głosów, pochwalających darmowe emzetki. Pojawiają się one szczególnie wśród osób starszych i tych o mniej zasobnych portfelach.

- Mi się ten pomysł podoba, bo jest to zawsze jakaś oszczędność dla domowego budżetu, a poza tym warto wsiąść w emzetkę zamiast jechać samochodem, jakby robiło tak więcej osób, to mielibyśmy mniejsze korki w mieście – mówi mieszkanka Bełchatowa.

Ilu bełchatowian korzysta więc z miejskiej komunikacji? Okazuje się, że liczba użytkowników darmowego transportu... systematycznie spada. W 2019 roku było to 1 mln 480 tys. pasażerów. To mniej niż rok wcześniej, gdy z darmowych emzetek skorzystało o 40 tys. osób więcej, czyli 1 mln 520 tys. osób. Z kolei w 2017 r. doliczono się 1 mln 590 tys. pasażerów.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną
logowanie / rejestracja

Rejestracja daje dostęp do treści i specjalnych funkcji tylko dla naszych stałych czytelników. Rejestracja jest bezpłatna i bezpieczna. Po wciśnięciu klawisza "zarejestruj" otrzymasz powitalny e-mail zawierający więcej informacji.

zaloguj się
e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła?

rejestracja
e-mail
hasło
powtórz hasło

Aby mieć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych w postaci adresu e-mail celem umożliwienia przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy o wyrażenie poniżej wskazanych zgód

** Zgoda wymagana.

Komentarze (23)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

  • miesiąc temu | ocena +0 / -0

    Zibi

    To właśnie jesteśmy my Polacy... zazdrość nienawiść.... nie jesteśmy łodzią gdzie autobus przyjeżdża co kilka minut i dojedziesz wszędzie.... cieszmy się że autobusy jeżdżą i są darmowe i nie krytykujmy tylko chwalmy i zobaczcie co się dzieje w warszawie

  • miesiąc temu | ocena +2 / -2

    Mieszkanka Belchatowa

    "symboliczne 2 zł" za bilet, ale żeby emzetki były częściej dostępne i z każdego osiedla!!! mam na myśli np ludwików nie ma żadnej żeby dostać się do centrum miasta ,szkoły czy np.szpitala

  • 2 miesiące temu | ocena +2 / -2

    ciekawy

    Czy linią numer 3 można w końcu dojechać pod samo Nadleśnictwo, jak to jest napisane na wyświetlaczach? Czy może nadal jest tak, że kierowcy wywalają pasażerów na ostatnim przystanku i trzeba zasuwać poboczem ruchliwej drogi?

  • 2 miesiące temu | ocena +0 / -0

    siwy

    Po prostu cud

  • 2 miesiące temu | ocena +4 / -4

    xxx

    https://www.youtube.com/watch?v=MDotCea1m5o i wszystko na temat

  • 2 miesiące temu | ocena +15 / -15

    Bolek

    Bełchatów to pełny socjalizm z elementami komunizmu. Teraz pod szyldem i kierownictwem PiS. Taki etap.

  • 2 miesiące temu | ocena +10 / -10

    Ebe

    Czyli w polsce eszystko powinno byc darmo .przynajmniej strat nie ma .a ze to darmo jest z naszych podatnikow pieniedzy to juz inna bajka to juz tylko my podatnicy mamy straty bo coraz czesciej wymyslaja durne podatki 500+ tez jest darmowym przychodem dla nierobow tylko ze tez z pieniedzy podatnikow ktorzy placa podatki a nie zawsze biora te++++

  • 2 miesiące temu | ocena +17 / -17

    święty Faustyn

    Bardzo mnie cieszy że zarząd MZK w Bełchatowie to wolontariusze tak samo kierowcy (pracują za darmo). A autobusy poruszają się dzięki wodzie świeconej po pokropku przez klechę. A te cuda dzięki zawierzeniu Bełchatowa świętemu JPII

  • 2 miesiące temu | ocena +12 / -12

    as

    darmowa komunikacja??? ...wszyscy płacą w postaci podatków, na tą darmochę. Wolałbym żeby spółka sama finansowała swoje pomysły i finansowana była z biletów kupowanych przez pasażerów. Jak się nie opłaca, obecnej spółce, taka forma, niech powstanie inna firma, która choćby Melexami, mogła zarabiać na siebie. ...jak w Zakopanem powiedzmy. Bełchatów to małe miasteczko, w którym transport, powinien odbywać się wyłącznie, transportem własnym, choćby własnym rowerem, hulajnogą... ...na pewno nie publicznym.

  • 2 miesiące temu | ocena +20 / -20

    Linia2

    Nie ma się z czego cieszyć.Oszustka Wyborcza i Mściciel z Grocholic nic nie robią (zresztą prawie nie pracują, bo ciagle ich nie ma) tylko dotują MZK i jego prezesa(kiedyś nienawidzony przez mściciela a teraz?) i to mam gospodarka. Miasto ginie w oczach.

  • 2 miesiące temu | ocena +4 / -4

    Ozzy

    Emzetkami.... Kto pisze te artykuły.??

  • 2 miesiące temu | ocena +29 / -29

    ktosssssssss

    Przywrócić symbolczne opłaty za bilety, np. w postaci złotówki. I za to przywrócić regularne połączenie do Piotrkowa Trybunalskiego. Po co nam dworzec, skoro nic z niego nie jeździ? Piotrków to okno na Polskę i świat dla bełchatowian. Ale najpierw tam trzeba się dostać... a na to od kilku lat nie ma co liczyć jeśli chodzi o mzk.... Pozostają busy, które różnie jeżdżą....

    • 2 miesiące temu | ocena +5 / -5

      Nie wierzę politykom

      22 Piotrków Trybunalski 8 Zelów 12 Szczerców... Zapytaj się pana Siedleckiego może on Ci prawdę powie bo ja pamiętam kto te kursy zlikwidował...

      • 2 miesiące temu | ocena +5 / -5

        .

        I jeszcze 1 do Kurnosa przez Oleśnik.

  • 2 miesiące temu | ocena +36 / -36

    obserwator

    Nie za darmo tylko bez opłat. Na przejazdy składają się wszyscy mieszkańcy w podatkach, ale dla większości teoria obiegu pieniądza to pojęcie abstrakcyjne. Nasza władza okopała się w ciepłym urzędzie i udaje, że nie widzi powolnej zapaści miasta. Tu się zbuduje park, tam chodnik w polu albo jakąś tężnię i tak się to kręci w tym smutnym mieście.

  • 2 miesiące temu | ocena +16 / -16

    SROVID

    Szumowski: - Maseczki nie pomagają, one nie zabezpieczają przed wirusem, one nie zabezpieczają przed zachorowaniem. Mazurek: - Naprawdę nie pomagają? Szumowski: - Naprawdę nie pomagają. Mazurek: - To po co ludzie je noszą? Szumowski: - Nie wiem. WHO: soby zdrowe nie powinny nosić masek i że zakrywanie ust i nosa przez całe społeczeństwo przynosi więcej szkody niż pożytku. dziekuje bez odbioru.

  • 2 miesiące temu | ocena +22 / -22

    fuuj

    Mi akurat bardziej niz na mzki (grosze) to szkoda moich pieniedzy z moich podatków ktore ida na policje! ktora teraz stanel a przeciwko obywatelom i gnebi spoleczenstwo maseczkowi tarrorysci

    • 2 miesiące temu | ocena +4 / -4

      Darek

      A kiedy w historii tego kraju milicja stanęła za obywatelami?!

      • miesiąc temu | ocena +1 / -1

        Komuch

        M.in. wtedy gdy dezerterzy z LWP latali z AK i PPS po wsiach i strzelali do wszystkiego co się rusza. Poza tym milicja częściej pomagała obywatelom niż dzisiejsza policja.

  • 2 miesiące temu | ocena +4 / -4

    Cud nad Rakówką

    To tylko Salomon nie miał z pustego nalać.

  • 2 miesiące temu | ocena +26 / -26

    Rozrzutni biedacy

    Nie ma nic za darmo,pytanie kto za to płaci. Ostatecznie to my wszyscy podatnicy za wożenie powietrza. Tak Japonii nie zbudujemy.

  • 2 miesiące temu | ocena +29 / -29

    Antek

    To jest realna komuna. Ale taki jest Bełchatów. Dlatego coraz szybciej będzie sie zwijał. Ktoś te władz wybrał.

    • miesiąc temu | ocena +1 / -1

      Komuch

      Nie wiem czy wiesz ale to właśnie za komuny Bełchatów powstał i się rozwijał, jak cała Polska. Od '89 jest coraz gorzej. Pogódź się z tym.