Mieszkańcy Bełchatowa i okolicznych miejscowości dosłownie zasypali sprawami Powiatowego Rzecznika Konsumentów, którego biuro działa w bełchatowskim starostwie. Większość przypadków dotyczyła sytuacji związanych z pandemią koronawirusa. Zgłaszający pytali o odwoływane wycieczki turystyczne, przyjęcia okolicznościowe czy zamówione usługi fotografa. Jak informuje bełchatowskie starostwo, bełchatowianie pytali się m.in. o to czym mogą żądać zwrotu zaliczki, czy muszą godzić się na inny termin wycieczki zaproponowanej przez firmę turystyczną lub czy też mogą domagać się odszkodowania za niezrealizowany wyjazd.
Jak informuje starostwo, w sprawach zgłaszanych do Powiatowego Rzecznika Konsumentów, nie wszystkie umowy, zawarte przed wykonaniem usług np. turystyczną albo gastronomiczną, filmowania, oprawy muzycznej na przyjęciu weselnym czy urodzinowym, przewidywały wystąpienie takich nadzwyczajnych okoliczności, jak epidemia. Niestety zdarzało się, że przedsiębiorcy odmawiali zwrotu zaliczki, jeśli dane wydarzenie nie mogło się odbyć.
- Zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych konsument może odstąpić od umowy z powodu wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności w miejscu imprezy lub jego najbliższym sąsiedztwie, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego – mówi Piotr Porzeżyński, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Bełchatowie. - Konsument rezygnując z wycieczki może żądać wyłącznie zwrotu dokonanych wpłat i nie może ubiegać się o dodatkowe zadośćuczynienie czy odszkodowanie.
Jak zaznacza, należy jednak pamiętać, iż w przypadku każdego wniosku o odstąpienie od umowy biuro podróży sprawdzi, czy zaszły przesłanki do takiego odstąpienia.
- Innymi słowy czy w miejscu, do którego konsument planował lecieć, istnieje realne zagrożenie jego zdrowia. Jeżeli tak, biuro ma obowiązek uznać roszczenie podróżnego. Jeśli to biuro odwołało wycieczkę, ma obowiązek zwrócić pieniądze. Jeśli proponuje inne rozwiązanie (np. voucher lub inną wycieczka), podróżny może się na nie zgodzić, ale nie musi – informuje bełchatowskie starostwo.
Okazuje się, że problemy z odzyskaniem zaliczki mieli mieszkańcy Bełchatowa, którzy zamówili lokale na wesela, chrzciny, czy tzw. „osiemnastkę”. Podobnie sytuacja wyglądała w przypadku zwrotu zaliczek od kamerzystów, didżejów czy też firm cateringowych. Przedsiębiorcy tłumaczyli, że są w stanie wykonać usługę w uzgodnionym terminie, np. dla mniejszej grupy uczestników, najbliższego grona rodziny.
- Każdą z tych sytuacji należy rozpatrywać indywidualnie, ale wspólną zasadą jest - po pierwsze – dążenie do porozumienia. Wszak żadna ze stron nie jest winna epidemii. Jeśli sporu nie uda się rozwiązać, pozostaje droga sądowa – informuje starostwo.
Bezpłatnych porad udziela w bełchatowskim starostwie rzecznik konsumentów pod nr. tel. 44 6358624 i drogą elektroniczną: rzecznik@powiat-belchatowski.pl.