Coraz więcej osób ma świadomość tego, w jaki sposób działają sprawcy oszustw i jak nie stać się ich ofiarą. Przestępcy nie pozostają jednak w tyle i modyfikują swoje działania. Statystyki policyjne pokazują, że wciąż wykorzystywanym przez nich sposobem przestępczego procederu jest tzw. metodą „na policjanta”, „na pracownika banku, poczty". Wspólny mianownik ich działania to uzyskanie dostępu do oszczędności swojego rozmówcy. Przestępcy cały czas liczą na łatwy zarobek, wykorzystują zaufanie obywateli do funkcjonariuszy policji, a także chęć niesienia pomocy i "dobre serce" swoich rozmówców. Oszuści są bezwzględni - umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i osiągnąć swój cel, a są nimi pieniądze.
Apelujemy o daleko idącą ostrożność. Ostrzegamy mieszkańców, aby nie podawać żadnych informacji osobom nieznajomym, które podając się za pracownika banku, poczty, czy policjanta telefonicznie wypytują się o oszczędności.
Pamiętajmy, że policjanci nigdy nie żądają przekazywania tego typu informacji. Przypominamy, że prawdziwi stróże prawa nigdy nie wypytują o posiadane oszczędności przez telefon, nigdy nie proszą o przekazanie gotówki, nie wypytują o dane do logowania do banków. Funkcjonariusze Policji nigdy telefonicznie nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach i nie proszą o przekazanie pieniędzy na realizację sprawy. W przypadku każdej takiej podejrzanej rozmowy z nieznajomym należy natychmiast zakończyć rozmowę telefoniczną (odłożyć słuchawkę) i skontaktować się ze swoimi bliskimi oraz powiadomić policję o zaistniałej sytuacji, dzwoniac na numer alarmowy 112. Ostrożność, nawet jeśli okaże się przesadna, może być zachowaniem, które uchroni nas przed staniem się ofiarą oszusta. Apelujemy również do młodszych ludzi, aby uwrażliwiali swoich rodziców, dziadków i bliskich na takie sytuacje, gdyż przede wszystkim starsze osoby często łatwo ulegają manipulacjom i przekazują pieniądze przestępcom.
Jak nie stać się ofiarą oszustów?
Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod policjanta, pracownika banku, czy poczty i wypytuje, czy prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku oszczędności. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.Jak należy postąpić:
- W przypadku odebrania telefonu z poleceniem przekazania pieniędzy policjantowi, należy natychmiast się rozłączyć, o takiej sytuacji zawsze pilnie poinformować Policję, samodzielnie wybierając numer alarmowy 112 i jeśli jest to tylko możliwe z innego aparatu telefonicznego,
- Nigdy, pod żadnym pozorem, nie należy przekazywać pieniędzy osobom, których nie znamy osobiście, jak i nie wpuszczać ich do mieszkania,
- W przypadku prośby o pilną pożyczkę dla kogoś z rodziny należy bezwzględnie skontaktować się bezpośrednio z krewnym, który o nią prosi, aby upewnić się czy nie mamy do czynienia z oszustem,
- Nigdy nie należy działać w pośpiechu, oszuści działają tak, aby wywrzeć na nas presję, aby osiągnąć swój cel,
- We wszystkich podejrzanych sytuacjach, należy skontaktować się z Policją, dzwoniąc po numer alarmowy 112, jak i przekazać swoje uwagi i spostrzeżenia swojemu dzielnicowemu,
- Jeżeli nie wiemy jak się zachować - poinformujmy o całej sytuacji swoją rodzinę, najbliższych, sąsiadów, znajomych zanim podejmiemy kroki wypłaty lub przekazania swoich oszczędności oszustom.
Komentarze (0)