- Jeden numer konta i jeden przelew zamiast czterech oznacza niższe koszty obsługi płatności. Ten system pozwoli na uniknięcie problemów z błędnymi przelewami. Dzisiaj wiele składek trafia nie na te rachunki, co powinny lub jest błędnie oznaczona, co powoduje, że ZUS nie może ich prawidłowo zaksięgować a płatnik dowiaduje się, że ma na koncie zadłużenie i naliczane są odsetki. Jeden rachunek ograniczy więc błędy związane z niezidentyfikowanymi wpłatami - wyjaśnia Monika Kiełczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS woj. łódzkiego
Po tym jak płatnik dokona wpłaty na swój indywidualny rachunek, ZUS podzieli składki na poszczególne ubezpieczenia, przy czym w pierwszej kolejności składki pokryją najstarsze zadłużenie, jeżeli takowe istnieje. Jeżeli przedsiębiorca nie ureguluje przed końcem tego roku zadłużenia, to wypadnie z ubezpieczenia chorobowego i tym samym straci prawo do zasiłku chorobowego. By ustrzec przed tym przedsiębiorców, ZUS rozpoczął akcję dotyczącą rozsyłania pism do osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, które mają zaległości w opłacaniu składek.
- Niektóre zaległości są na tyle niewysokie, że można je uregulować w bieżących opłatach, ale są i takie, które mogą być kłopotliwe jako jednorazowa wpłata, dlatego zapraszamy dłużników do zawarcia układów ratalnych. Podpisanie umowy ratalnej przed końcem roku i regulowanie należności w terminie pozwoli rozliczyć ZUS-owi wpłaty na bieżące składki i na raty, a przedsiębiorcę uchroni przed utratą prawa do zasiłku chorobowego. Apelujemy do płatników by zgłaszali się do doradców ds. ulg i umorzeń, którzy pomogą w wypełnieniu wniosków, wskażą jakie dokumenty są niezbędne by skorzystać z układu ratalnego - zachęca Kiełczyńska.
Zakład zwraca się też do przedsiębiorców, szczególnie tych, którzy nie posiadają profili na Platformie Usług Elektronicznych PUE-ZUS, by zweryfikowali swoje adresy korespondencyjne, które podali w ZUS, ponieważ na te adresy od października do końca roku będą przychodziły listy z ZUS z informacją o indywidualnym numerze rachunku bankowego płatnika.
Działające obecnie cztery rachunki bankowe przestaną być aktywne od 31 grudnia 2017 roku. Jeśli do tego czasu przedsiębiorca nie dostanie od ZUS informacji o numerze rachunku, powinien skontaktować się z najbliższą placówką ZUS, w której taki numer otrzyma. Może także skorzystać z Centrum Obsługi Telefonicznej (nr tel. 22 560 16 00).
- Jeżeli tego nie zrobi, to nie znając swojego numeru rachunku, w 2018 roku nie będzie miał jak opłacić składek. Jeśli płatnik ma profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, to po zmianie tam właśnie znajdzie swój numer rachunku składkowego (w zakładce „Płatnik”). Listy otrzymają też nieaktywni płatnicy z zadłużeniem, by wiedzieli na jakie konto mają wpłacać zaległe składki - mówi rzeczniczka ZUSu.