Polski rynek otwarty na hybrydy
W Polsce roku na rok rośnie sprzedaż aut z silnikiem hybrydowym. W 2004 roku sprzedano ich jedynie 48 sztuk, jednak już w 2013 zarejestrowano aż 1864 hybrydy. Rok 2015 przyniósł dalsze wzrosty sprzedaży, tym razem bardziej imponujące. W ciągu roku ich sprzedaż zwiększyła się aż o 40 procent rok do roku. Obecnie prawie 70 procent całej sprzedaży hybryd w Polsce notuje Toyota, a 27 procent rynku należy do Lexusa. Pozostałe marki mają łącznie mniej niż 5 procent udziału w całkowitej sprzedaży samochodów z napędem benzynowo-elektrycznym (źródło: Instytut Badań Rynku Samochodowego Samar).
Dane na temat sprzedaży hybryd jednoznacznie wskazują, że ten rodzaj samochodów na dobre przyjął się nad Wisłą. Hybryda nie jest traktowana wyłącznie jako ciekawostka, a zainteresowanie nią rośnie, co widać choćby w statystykach wyszukiwania na stronach takich jak https://sprzedawacz.pl/motoryzacja/samochody/. Za duży wzrost sprzedaży hybryd odpowiadają klienci flotowi, którzy stawiają na wysoki komfort jazdy oraz na niskie koszty zużycia paliwa. Dla firm jest to rozwiązanie idealne, zwłaszcza że pozytywne opinie na temat aut hybrydowych potwierdzają eksperci z branży motoryzacyjnej.
Obecnie ceny samochodów hybrydowych dla klientów indywidualnych powoli spadają, co zwiększa ich przystępność i zachęca do zakupu. Wiele modeli hybryd dostępnych między innymi na https://sprzedawacz.pl/motoryzacja/ kosztuje prawie tyle samo co auta z silnikami diesla. Przykładowo, nowa Toyota z silnikiem benzynowo-elektrycznym kosztuje niecałe 65 tysięcy złotych.
Hybrydy nowe czy używane?
W przypadku samochodów hybrydowych większość kierowców decyduje się na zakup nowego pojazdu. Jest to związane z kilkoma przyczynami. Przede wszystkim na polskim rynku rzadko trafia się na używane auta hybrydowe. Bezpłatne ogłoszenia w Internecie zwykle dotyczą jedynie pojazdów z napędem benzynowym, instalacją LPG oraz silnikiem diesla. Hybryd na ulicach polskich miast i mniejszych miejscowości jest znacznie mniej, stąd też ich podaż na rynku samochodów używanych musi być niższa.
Nowe auta hybrydowe sprzedaje głównie Toyota. Koncern jest zdecydowanym liderem w Polsce w tym zakresie, dlatego to właśnie w jego salonach warto szukać nowych hybryd. Przed zakupem Toyoty dobrze jest zapoznać się również z samochodami oferowanymi przez Lexusa. Hybrydy są dostępne także w salonach Volvo, Mercedesa i BMW, jednak ich cena jest dość wysoka.
Używane hybrydy są rzadkością na polskim rynku, dlatego trudno jest je znaleźć „na ulicy”. Ich właściciele nie decydują się na wystawianie ich z kartką z ofertą sprzedaży na okolicznych parkingach (wzór ogłoszenia: https://sprzedawacz.pl/motoryzacja/samochody/osobowe/kartka-na-szybe-sprzedam-samochod-wzor-pdf.html) ani nie wybierają się na giełdy samochodowe. Hybryd warto szukać głównie przez Internet, gdzie zamieszczanych jest najwięcej zróżnicowanych ofert z całego kraju. Jednocześnie powinno się być przygotowanym, że zakup używanego samochody z napędem benzynowo-elektrycznym zajmie sporo czasu. Niekiedy na atrakcyjną ofertę czeka się nawet kilka miesięcy, dlatego powinno się być cierpliwym.
Używane auta hybrydowe - plusy i minusy
Wielu kierowców obawia się zakupu używanego samochodu hybrydowego z powodu wysokich kosztów związanych z wymianą istotnych części eksploatacyjnych silnika. Zwykle obawy te są bezpodstawne. Kierowcy korzystający z hybryd przez kilka lat nie zauważają pogorszenia pracy silnika i zwiększenia poziomu zużycia tradycyjnego paliwa. Silnik elektryczny działa niezawodnie nawet przez okres dłuższy niż dekada. Co ważne, hybrydy wolno tracą na wartości, gdyż ich stan techniczny jest znacznie lepszy niż po przejechaniu takiej samej liczby kilometrów zwykłym samochodem. Komfort jazdy, zużycie paliwa, a także wiele innych parametrów pozostają na niezmienionym poziomie.
Atutem samochodów hybrydowych używanych są niskie koszty serwisowania i wymiany najszybciej zużywających się elementów. Sprawdzenie poprawności działania akumulatora i napięcia w układzie jest tanie, podobnie jak wymiana styków i przewodów, które zużywają się najszybciej. Dzięki temu samochód służy długo, a jego eksploatacja jest niedroga.
Minusem hybryd używanych jest trudność w znalezieniu serwisu, który dokona ich napraw lub przeglądów, jeżeli mieszka się z dala od dużego miejsca. Przeciętni mechanicy nie zajmują się serwisowaniem aut hybrydowych, gdyż dla wielu z nich jest to wciąż nowa i skomplikowana technologia. Ponadto dla kupujących wadą jest wysoka cena hybryd, które tanieją wolno, pomimo swojego rocznika. Niemniej, auto hybrydowe dla wielu kierowców jest coraz atrakcyjniejszą opcją, którą warto rozważyć przed wyborem konkretnego auta dla siebie.