reklama
reklama

Co to jest sonic boom? Dlaczego słychać huk, gdy samolot przekracza prędkość dźwięku?

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Co to jest sonic boom? Dlaczego słychać huk, gdy samolot przekracza prędkość dźwięku? - Zdjęcie główne

Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Rozmaitości Czy zastanawialiście się kiedyś, co powoduje gromki dźwięk, gdy myśliwiec przebija barierę dźwięku? To zjawisko, znane jako sonic boom, stanowi zarówno osiągnięcie technologiczne, jak i wyzwanie dla inżynierów oraz mieszkańców obszarów przelotowych. W poniższym artykule przyjrzymy się mechanizmom stojącym za tym zjawiskiem, jego wpływowi na środowisko oraz technologiom, które próbują zmniejszyć te hałasowe efekty.
reklama

Co to jest sonic boom?

Sonic boom to efekt akustyczny, który występuje, gdy samolot leci z prędkością większą niż prędkość dźwięku w powietrzu, czyli około 1235 km/h (lub około 343 m/s) przy 20°C na poziomie morza. Gdy samolot przekracza tę prędkość, tworzy się fala uderzeniowa, która rozchodzi się w kształcie stożka za poruszającym się obiektem i dociera do ziemi jako gwałtowny i głośny huk.

Mechanizm tworzenia się fali uderzeniowej

  1. Kumulacja fal dźwiękowych: W miarę jak samolot zbliża się do prędkości dźwięku, fale dźwiękowe emitowane przez samolot zaczynają się kumulować, tworząc wzrost ciśnienia na przedzie samolotu.

  • Formowanie stożka Macha: Gdy samolot przekroczy prędkość dźwięku, te skumulowane fale dźwiękowe są wypychane do tyłu, tworząc charakterystyczny stożek Macha. Kąt stożka zależy od prędkości samolotu – im wyższa prędkość, tym węższy stożek.

  • Rozchodzenie się fali uderzeniowej: Fala uderzeniowa podróżuje wraz z maszyną, tworząc linię ciągłego, głośnego dźwięku, który jest słyszany na ziemi jako głośny trzask lub huk.

  • Wpływ sonicznego boomu na środowisko i społeczeństwo

    Chociaż przeloty z prędkościami ponaddźwiękowymi są imponujące technologicznie, mają one również swoje negatywne strony. Soniczne boom-y mogą powodować dyskomfort u ludzi, strach u zwierząt, a nawet uszkodzenia budynków. Z tego powodu operacje lotnicze z prędkościami przekraczającymi prędkość dźwięku są ograniczone do obszarów słabo zaludnionych lub nad otwartymi wodami.

    Redukcja wpływu sonicznego boomu

    Rozwój technologii lotniczych skupia się także na projektowaniu samolotów, które mogą zmniejszać intensywność sonicznego boomu. Optymalizacja kształtu kadłuba i skrzydeł samolotu może zmniejszyć głośność i zakłócenia spowodowane przez fale uderzeniowe. Przykładem jest projekt NASA X-59 QueSST, który ma na celu zredukowanie poziomu hałasu do bardziej akceptowalnych poziomów, zmieniając sposób, w jaki fale dźwiękowe są emitowane i kumulowane.

    reklama
    reklama
    Udostępnij na:
    Facebook
    wróć na stronę główną

    Zarejestruj się w serwisie, aby korzystać z rozszerzonych możliwości portalu

    e-mail
    hasło

    Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

    reklama
    Komentarze (0)

    Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

    Wczytywanie komentarzy
    reklama
    reklama