Reklama

Reklama

Piesi mogą zyskać nowe przywileje. Czy zmniejszy to liczbę wypadków?

Opublikowano: pt, 6 paź 2017 18:48
Autor:

Piesi mogą zyskać nowe przywileje. Czy zmniejszy to liczbę wypadków? - Zdjęcie główne

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:

Przeczytaj również:

Wydarzenia Kierowcy będą musieli przepuszczać pieszych, którzy czekają na chodniku, aby przejść przez jezdnię? Projekt w tej sprawie już niebawem może trafić do Sejmu.

Reklama

W Austrii, Belgii, Bułgarii, Czechach, Danii, Holandii, Niemczech i w Szwajcarii pieszy ma pierwszeństwo, o ile stoi przed przejściem, sygnalizując swoim zachowaniem zamiar przedostania się na drugą stronę jezdni. We Francji i w Norwegii wystarczy, że pieszy stanie przed przejściem, aby kierowca musiał zatrzymać się i go przepuścić.
W Polsce tymczasem pieszy – chcąc przejść na drugą stronę ulicy – ma kilka możliwości: czekać na przejechanie wszystkich pojazdów; mieć nadzieję, że któryś z kierowców zatrzyma się, umożliwiając mu przejście (jednocześnie uważając, czy inni również zdecydują się zatrzymać, co wcale nie jest oczywiste) lub wtargnąć na przejście, wymuszając na kierowcach zatrzymanie się.

Pomysł wprowadzenia w naszym kraju przepisów zbieżnych z większością krajów europejskich trafił pod obrady sejmowej komisji infrastruktury „przy okazji” debaty dotyczącej bezpieczeństwa na drogach i statystyk wypadków z 2016 roku. Okazało się, że około 30 procent ofiar wypadków drogowych to piesi. Zdecydowanie gorzej sytuacja wygląda w miastach – w Warszawie w 2016 roku piesi stanowili aż 61 procent ofiar, z czego tylko w 10 procentach policja uznała, że byli oni winni tragicznych zdarzeń.
Polska Izba Ubezpieczeń, która zrzesza działające w naszym kraju firmy ubezpieczeniowe, przygotowany został specjalny raport dotyczący pieszych. Wynika z niego, że zmiana przepisów mogłaby – przy wsparciu kampanią społeczną – przynieść spadek liczby wypadków z udziałem pieszych nawet o 25 procent.

UDOSTĘPNIJ NA: UDOSTĘPNIJ NA:
wróć na stronę główną

Zarejestruj się w serwisie, aby korzystać z rozszerzonych możliwości portalu m.in. czytać ekskluzywne materiały PREMIUM dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników i prowadzić dyskusję na portalowym forum i aby Twoje komentarze były wyróżnione.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

Komentarze (6)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

  • 4 lata temu | ocena +4 / -4

    123

    U nas w zacofanym kraju to nie przejdzie. Wystarczy spojrzeć ile razy przed przejsciem stoi człowiek bo czeka na kolegę albo sprawdza lajki pod zdjęciem. W polsce najlepsze są światła.

  • 4 lata temu | ocena +11 / -11

    hej ho , hej ho

    Idźmy dalej! Kierowcy powinni wysiadać i przeprowadzać pieszych znajdujących się na chodniku w pobliżu przejścia, a tych, którzy nie chcą, przeprowadzać siłą!

    • 4 lata temu | ocena +4 / -4

      normalnykierowca

      Wjeżdżając do miasta wjeżdżasz w obszar zabudowany, i tu właśnie miej na uwadze ze chodzą ludzie, tak chodzą nie jeżdżą, chodzą, spaceruje, dzieci, starsi , ludzie chodzą bo to jest miasto czyli teren dla ludzi dla pieszych! dla twojej matki, ojca, syna córki ty deklu w złomie na 4 kółkach z rajchu! W miescie pieszy ma pierwszeństwo ... Rozwiń

      • 4 lata temu | ocena +5 / -5

        pewnie jeszcze włączasz lewy kierunek wjeżdżając na rondo

        Mylisz obszar miasta (terenu zabudowanego) ze strefą zamieszkania, gdzie rzeczywiście pieszy ma pierwszeństwo. A poza strefą ma się stosować tak samo jak i inni użytkownicy do przepisów ruchu drogowego "Rozdział 1 - Ruch pieszych Art. 11. 1. Pieszy jest obowiązany korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku &nd... Rozwiń

    • 4 lata temu | ocena +1 / -1

      kierowca

      jestes debilem, oddaj kluczyki cwelu piracie

    • 4 lata temu | ocena +1 / -1

      asa

      Na skrzyżowaniach z pierwszeństwem przejazdu też masz problem?