Jak zapewniają miejscy urzędnicy, nowe nabytki bełchatowskiego MZK, to pojazdy naprawdę wysokiej klasy:
- Są to autobusy Solaris Urbino 12, uznane za Autobus 2017 roku. Emzetki nowej generacji są niskopodłogowe, mają długość 12 metrów, 24 miejsca siedzące i 48 stojących (jeśli autobusem będzie jechać osoba na wózku inwalidzkim wówczas liczba miejsc stojących spada do 42). Zostały one wyposażone w baterie o pojemności 200 kWh oraz złącze plug-in, które umożliwia ładowanie poprzez ładowarkę znajdującą się na terenie zajezdni. W pełni naładowane baterie zapewniają zasięg do 160 km, co oznacza, że bez ładowania autobus będą mogły jeździć jedną pełną zmianę.
Zanim jednak wygodnie zasiądziemy w cichych i ekologicznych autobusach, kierowcy i pracownicy MZK Bełchatów muszą przejść szereg szkoleń, bo jazda elektrycznymi pojazdami różni się nieco od spalinowych.
– Kierowcy muszą znać na wylot autobus, który będą prowadzić. Im lepiej będą rozumieć mechanizm przepływu energii przez wóz, baterię i kontener trakcyjny, zasięg autobusu będzie większy. Na przykład podczas dojeżdżania do przystanku należy zdjąć nogę z gazu i zacząć lekko hamować, wówczas energia jest odzyskiwana i zasila akumulatory – tłumaczy Piotr Bezler z działu szkoleń technicznych firmy Solaris, który prowadzi szkolenia dla kierowców w Miejskim Zakładzie Komunikacji.– To nie jest do końca tak, że wystarczy wsiąść i jechać. Kierowcy muszą być świadomi, czym jeżdżą i na co zwrócić uwagę. Trzeba przyzwyczaić się do obsługi pulpitu dotykowego i przestawić na to, że jest bardzo cicho – dodaje Piotr Bezler.
Nowe autobusy zostały już oficjalnie przekazane Miejskiemu Zakładowi Komunikacji. Zanim wyjadą na ulice, muszą zostać zarejestrowane.Prawdopodobnie nowymi emzetkami bełchatowianie będą jeździć na przełomie lipca i sierpnia.