Od 1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach paliw nie będzie już można zatankować benzyny Pb95, która oznaczona jest symbolem E5. Zastąpi ją taka z symbolem E10. Nie jest to tylko zmiana w nazewnictwie.
Znika "stara" 95. Nowa benzyna nieodpowiednia dla tych pojazdów
Obecna benzyna 95 zawiera 5 procent biokomponentów. Po zmianie będzie to do 10 procent. Jest to rozwiązanie, które Polska musi wprowadzić ze względu na unijne dyrektywy.Portal e-petrol.pl tłumaczy, że benzyna E10 zawiera do 10 proc. biokomponentu w postaci alkoholu etylowego, produkowanego z biomasy np. z kukurydzy, trzciny cukrowej czy pszenicy. Jest to zatem paliwo o zmniejszonej ilości paliw kopalnych, co pozwala na ograniczenie emisji dwutlenku węgla.
Polska jest kolejny krajem, gdzie takie paliwo jest sprzedawane. Kierowcy tankują je już m.in. w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Rumunii, Bułgarii, Estonii, czy Francji.
Większość pojazdów z silnikami benzynowymi, wyprodukowanych po roku 2000, jest kompatybilna z paliwem E10, więc może być bezpiecznie tankowana tym paliwem, a wszystkie nowoczesne pojazdy z silnikami benzynowymi zostały zoptymalizowane pod kątem jego wykorzystania. Jeśli pojazd jest kompatybilny z benzyną E10, nie ma powodu, aby nie mieszać dwóch gatunków benzyny (E5 98 i E10 95). Całkowicie bezpieczne jest zmieszanie ich w tym samym zbiorniku lub uzupełnienie E5, jeśli E10 nie jest dostępny
Nie trzeba sprzedawać, ani złomować. Jednak tankowanie tych pojazdów będzie droższe
Wydział komunikacji medialnej Ministerstwa Klimatu i Środowiska poinformował nas, że benzyna silnikowa E10 jest przystosowana do większości pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym, wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. Niemniej, wiele modeli wyprodukowanych przed tą datą także jest zgodnych z E10.
Informacja o kompatybilności samochodu z benzyną E10 znajduje się w instrukcji pojazdu oraz na korku wlewu paliwa
– przekazało nam Ministerstwo.
Od 29 listopada zgodność tą można sprawdzić również za pośrednictwem specjalnej wyszukiwarki internetowej, którą na zlecenie Ministerstwa Klimatu i Środowiska opracował Poznański Instytut Technologiczny. Jej adres to e10.klimat.gov.pl.
Właściciele aut, których nie można tankować nową benzyną 95, nie będą musieli pozbywać się swoich wiekowych pojazdów. Jest rozwiązanie: będą musieli tankować auta droższym paliwem 98, której ilość biokomponentów zostaje niezmieniona (będzie to nadal E5).
W związku z wprowadzeniem na rynek nowej benzyny ministerstwo podejmuje także szereg aktywności mających na celu jak najszersze rozpowszechnienie informacji, m.in. za pośrednictwem komunikatów, jak też pytań i odpowiedzi opublikowanych na stronie internetowej: www.gov.pl/web/klimat/paliwo-e10.
– Ponadto na stacjach paliwowych będą wywieszane plakaty informacyjne. Przy wykorzystaniu dostępnych kanałów informacyjnych, przedsiębiorstwa paliwowe na bieżąco będą udzielać również niezbędnych, dodatkowych wyjaśnień – zaznaczyło ministerstwo.
Biuro prasowe Orlenu poinformowało nas z kolei, że spółka będzie informować klientów o zmianach bezpośrednio na stacjach paliw stosownymi materiałami – plakatami, czy ulotkami, a pracownicy udzielą wszelkich niezbędnych informacji.
Zdecydowana większość kierowców nie odczuje żadnej zmiany w przejściu z benzyny E5 na E10. Na stacjach ORLEN od 1 stycznia 2024 r. odpowiednio oznakowane będą wszystkie stanowiska do tankowania paliwem E10. Symbol „E10” widoczny będzie na dystrybutorach i pistoletach wydawczych, a także na pylonach
– wyliczają przedstawiciele spółki.
Zapytaliśmy sprzedawców na mniejszych lokalnych stacjach, jak zmiana będzie wyglądała u nich. Oto co usłyszeliśmy od jednego z nich. – Na stacji mają pojawić się informacje o zmianie biokomponentów i mają zostać oznaczone dystrybutory. W razie potrzeby my oczywiście również będziemy udzielać pomoc. Co do ceny, to z tego, co słyszmy, ta nie powinna się zmienić. Nowa 95 ma wciąż być tańsza od 98, co znaczy, że właściciele starszych samochodów muszą przerzucić się na droższe paliwo, czyli na 98 – powiedział nam pracownik jednej ze stacji.
Komentarze (0)