Przede wszystkim, odgórnie narzucono samorządom, że dotacja na jedno dziecko w niepublicznym przedszkolu równa jest 75 procentom podstawowej kwoty dotacji wyliczonej w oparciu o koszty ponoszone w placówkach publicznych prowadzonych przez dane miasto czy gminę. Z kolei sposób wyliczania tej podstawy – również określony w ustawie – zależny jest od: wydatków bieżących ponoszonych przez magistrat w przedszkolach publicznych, od liczby wychowanków w tych placówkach, ale również od dochodów danego samorządu z tytułu opłat rodziców za korzystanie z wyżywienia i wychowania przedszkolnego (w czasie przekraczającym pięć godzin dziennie) i kwot uzyskanych w części oświatowej subwencji ogólnej na wychowanków niepełnosprawnych.
Co to oznacza w praktyce i jak wygląda to kwotowo? Jak informuje Elwira Antońska, dyrektor Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Bełchatowa, w styczniu przy 75 procentach, dotacja na jedno dziecko w przedszkolu niepublicznym wyniesie 552,68 zł. Natomiast w okresie od września do grudnia 2017 roku, gdy obowiązywał próg 85-procentowy, dotacja wynosiła 586,87 zł.
Projekt uchwały został przez radę przyjęty przyjęty 17 głosami „za”, przy 2 głosach „wstrzymujących”.
Szerzej o nowych zasadach finansowania niepublicznych przedszkoli w załączonym materiale video wyjaśnia Elwira Antońska, dyrektor Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Bełchatowa. Dariusz Matyśkiewicz argumentuje z kolei dlaczego wstrzymał się w głosowaniu.