Długotrwała praca w pozycji siedzącej może mieć negatywny wpływ na kondycję naszego kręgosłupa. Dlatego tak ważne jest ergonomiczne wyposażenie stanowiska pracy. Sprawdź, jak wybrać biurko i krzesło biurowe dopasowane do Twoich potrzeb!
Odpowiednio dobrane biurko i krzesło to podstawa komfortowej pracy siedzącej. Warto zainwestować w meble biurowe, które pozwolą na częstą zmianę pozycji w czasie wykonywania obowiązków służbowych. Podpowiadamy, jak wybierać ergonomiczne krzesła i biurka do pracy.
Ergonomiczne wyposażenie biura – dlaczego jest ważne?
Zarówno podczas urządzania biura firmowego, jak i niewielkiego biura domowego, warto zwrócić szczególną uwagę na zakup odpowiednich sprzętów. Podstawowe elementy wyposażenia biura to oczywiście krzesła i biurka. Najlepiej postawić na meble ergonomiczne, czyli takie, które umożliwiają częstą zmianę pozycji i nieustannie stymulują ciało do ruchu w czasie pracy. To bardzo ważne, ponieważ wielogodzinna praca siedząca przyczynia się m. in. do wystąpienia problemów z kręgosłupem i zmniejszenia wydolności organizmu, może prowadzić do nadmiernej masy ciała, a także zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych. Ergonomiczne wyposażenie biura przyczynia się do poprawy samopoczucia oraz zwiększenia poziomu energii i koncentracji pracowników, co przekłada się na bardziej efektywną pracę.
Krzesła biurowe ergonomiczne – czyli jakie?
W przypadku osób, które wykonują pracę siedzącą, bardzo ważny jest wybór odpowiednich krzeseł biurowych. Najlepszym rozwiązaniem jest ergonomiczny fotel biurowy, którego konstrukcja została dostosowana do budowy ciała, co umożliwia zachowanie prawidłowej pozycji podczas pracy. Fotel biurowy ergonomiczny powinien być wyposażony w komfortowe siedzisko, wyprofilowane oparcie oraz możliwość regulacji. Doskonałym rozwiązaniem są również krzesła do aktywnego siedzenia, które nie posiadają oparcia. Takie modele wymuszają przybranie odpowiedniej pozycji ciała, która pozwala na odciążenie kręgosłupa.
Fotele ergonomiczne – rodzaje
Na rynku są dostępne różne rodzaje ergonomicznych foteli do biura. Różnią się one pewnymi parametrami, jednak każdy z nich zapewnia zachowanie odpowiedniej pozycji podczas pracy siedzącej. Wybór konkretnego modelu zależy wiec przede wszystkim od potrzeb i preferencji użytkownika. Najbardziej popularne krzesła biurowe ergonomiczne to:
-
Fotele biurowe ergonomiczne - wyposażone w wygodne siedzisko oraz wyprofilowane oparcie, które może być wykonane z tkaniny, siatki lub skóry. Świetnym wyborem jest fotel obrotowy, który posiada regulowany zagłówek i podłokietniki oraz wysuwany podnóżek.
Stołek siodłowy - jego kształt wzorowany jest na siodle. Stołek zapewnia utrzymanie prawidłowej pozycji ciała podczas siedzenia i nie powoduje obciążenia miednicy, a także zmniejsza napięcie barków, karku i odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Krzesła siodłowe wpływają również na poprawę krążenia krwi w nogach, stopach i okolicy miednicy.
Piłka balansująca - zapewnia dynamiczne siedzenie, dzięki czemu aktywuje mięśnie brzucha oraz mięśnie przykręgosłupowe. Dodatkowo poprawia krążenie w nogach i stopach, co pozwala zredukować uczucie zmęczenia.
Stołek balansujący - zapewnia aktywną pozycję podczas siedzenia. Stołek działa na podobnej zasadzie jak piłka balansująca, ale jest bardziej stabilny.
Nie tylko fotel ergonomiczny. Wybierz odpowiednie biurko
Zakup wygodnego krzesła do pracy biurowej to bardzo istotna kwestia. Jednak równie ważny jest wybór odpowiedniego biurka. Nieodpowiednio dobrane biurko często bywa przyczyną utrwalenia nieprawidłowej postawy ciała, co może prowadzić do bólów oraz chorób kręgosłupa. Dlatego warto zdecydować się na zakup biurka regulowanego, które pozwala na zmianę pozycji ciała podczas pracy. Taki model umożliwia zarówno pracę na siedząco, jak i na stojąco. Opcja regulacji sprawia, że każdy pracownik może dopasować wysokość blatu biurka do swojego wzrostu. Biurko z regulacją wysokości to nie tylko wygoda i komfort, ale także świetny sposób na uniknięcie bólów mięśni i stawów, które wynikają z przyjmowania nieodpowiedniej postawy ciała w trakcie pracy.
Co oprócz krzeseł i biurek?
Do wyposażenia ergonomicznego i aktywnego biura, oprócz odpowiednich foteli i biurek, mogą się przydać również inne sprzęty. Należy pamiętać, że każda przerwa w pracy to świetna okazja do ruchu. Dlatego warto wyposażyć biuro w urządzenia do ćwiczeń, które zachęcą pracowników do systematycznej aktywności. Na uwagę zasługują m.in. platformy balansujące, bieżne i rowery biurowe. Ćwiczenia fizyczne w przerwach od pracy pozwolą pracownikom zachować dobre samopoczucie i wysoki poziom energii, co z pewnością przełoży się na poprawę wydajności pracy.Biuro urządzone w sposób ergonomiczny podnosi komfort pracy, poprawia samopoczucie i zwiększa koncentrację pracowników. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na wybór odpowiednich sprzętów do biura. Właściwe zaaranżowanie przestrzeń biurowej to jeden z najprostszych sposobów na zwiększenie efektywności osób zatrudnionych w Twojej firmie.