W województwie łódzkim ma powstać nowa droga ekspresowa. Będzie ona spinać sieć tras najwyższej klasy w ścisłym centrum kraju, a jej planowany przebieg prowadzi przez powiat piotrkowski. Na tę chwilę jednak budowa S12 Łódź Południe – Kozenin, bo taką roboczo nazwę nosi droga, budzi bardzo dużo wątpliwości wśród mieszkańców gmin w naszym powiecie. Odbyła się już druga tura spotkań informacyjnych z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Po konsultacjach gminy przedstawiły swoje stanowiska co do budowy.
Jak przebiegnie S12 Łódź Południe – Kozenin?
Jak informuje GDDKiA, nowa droga ma spinać sieć tras najwyższej klasy w ścisłym centrum kraju i poprawić połączenie Dolnego Śląska z Warszawą.
- Bezpośrednie połączenie S8 do okolic Tomaszowa Mazowieckiego ułatwi podróż, przejmując część ruchu z bardzo zatłoczonej A2 (na odcinku Łódź - Warszawa), a także z A1 między węzłem Łódź Południe i Piotrkowem Trybunalskim – przekazuje GDDKiA.
Połączenie od węzła Łódź Południe do węzła Kozenin ma być dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Trasa wyposażona będzie w niezbędne urządzenia i obiekty, takie jak bezkolizyjne węzły drogowe, nowoczesny system zarządzania ruchem, a także wszelkie instalacje służące ochronie środowiska. Proponowane korytarze zaznaczone są kolorami czerwonym, zielonym i niebieskim.
Przypomnijmy, że między 7 a 11 października 2024 roku, odbyła się pierwsza tura spotkań informacyjnych. Wzięli w nich udział mieszkańcy gmin: Rokiciny, Rzgów, Brójce, Czarnocin, Tomaszów Mazowiecki, Ujazd, Wolbórz, Tuszyn, Sławno, Mniszków i miasta Tomaszów Mazowiecki. Projektant zaprezentował wybrany korytarz przebiegu drogi z trzema potencjalnym wariantami przyszłej trasy. Każda z opcji przebiegała przez tereny czterech powiatów: łódzkiego wschodniego, piotrkowskiego, tomaszowskiego i opoczyńskiego. Zarówno mieszkańcy Czarnocina, jak i Wolborza mieli swoje zastrzeżenia co do przedstawionych propozycji. Dlatego też 4 marca odbyły się kolejne spotkania informacyjne w powiecie piotrkowskim. Poznaliśmy już stanowiska obu gmin.
Mieszkańcy są na „nie”
Mieszkańcy gminy Czarnocin przedstawili obszerny dokument, w którym zawarli swoje stanowisko co do przebiegu S12 przez ich tereny. Okazuje się, że każdy z wariantów został odrzucony przez mieszkańców. Jak przekazali, proponowany wariant czerwony zaburzyłby ład przestrzenny w kilku sołectwach: Dalków, Wola Kutowa, Zamość i Zawodzie, a w grę wchodzą wywłaszczenia.
- Wszystkie trzy proponowane warianty są oprotestowane i nie budzą akceptacji mieszkańców. Przebiegają w bliskiej odległości terenów o gęstej zabudowie. Dodatkowo należy zaznaczyć, że wariant czerwony jest jedynym wariantem na terenie naszej gminy, który prowadzi do wyburzeń budynków mieszkalnych i wywłaszczeń siedlisk – czytamy w stanowisku przesłanym do GDDKiA przez urząd gminy w Czarnocinie.
Kolejne argumenty dotyczą ingerencji w środowisko m.in. przecięcie doliny rzeki Miazgi, która jest siedliskiem bobrów, łosi i ptactwa. Warianty dotykają też łąk torfowych, które są naturalnym rezerwuarem wody, a korytarz czerwony bezpośrednio wpłynie na dolinę rzeki Wolbórki, która jak przekazuje urząd gminy, jest szczególnie chroniona w ramach projektu LIFE Pilica. Wśród obaw mieszkańców znalazł się także generowany hałas oraz podzielenie działek, co wpłynie negatywnie rolnictwo, które jest ogromną częścią życia mieszkańców i rozwoju gminy.
Jak przekazał urząd gminy, najkorzystniejszy byłby wariant niebieski po modyfikacjach. W piśmie zasugerowali, aby wysunąć go na północ, tak by nie oddziaływał na mieszkańców Dalkowa, a jednocześnie nie stanowił zagrożenia dla obszarów zwartej zabudowy w gminie Brójce położonej w powiecie tomaszowskim.
„Nasi mieszkańcy utracą swoje domy, gospodarstwa, miejsca pracy”
Mieszkańcy gminy Wolbórz negatywnie zaopiniowali przebieg S12 przez ich tereny. Wśród argumentów są wywłaszczenia, hałas oraz zanieczyszczenie powietrza.
- Budowa węzła w miejscowości Studzianki prowadzi do całkowitego zniszczenia i wywłaszczenia całej miejscowości. Nasi mieszkańcy utracą swoje domy, gospodarstwa, miejsca pracy – czytamy w uzasadnieniu gminy Wolbórz.
Kolejnym powodem jest przeprowadzony w 2023 roku remont szkoły i oddziału przedszkolnego w Komornikach, który kosztował ponad 10 mln zł i wykonanie zabudowy boiska z zapleczem socjalnym w 2024 roku za 4 mln zł.
- Proponowany przebieg trasy S 12 zniszczy nasze działania i wpłynie negatywnie na przyszłe nabory dzieci do przedszkola i szkoły ze względu na obawę rodziców związaną z negatywnym oddziaływaniem trasy ekspresowej S12 na ich dzieci – przekazuje urząd miejski.
Mieszkańcy stwierdzili także, że po pierwszym spotkaniu konsultacyjnym zgłoszone przez nich uwagi nie zostały uwzględnione. Obie gminy przekazały swoje stanowiska po drugiej turze spotkań do GDDKiA. Czekamy na wnioski i informacje o kolejnych krokach instytucji. Według ostatnich zapowiedzi w pierwszym kwartale 2026 roku złożony będzie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi. Następnie w czwartym kwartale 2027 roku przewiduje się uzyskanie decyzji środowiskowej i kontynuację prac w zakresie szczegółowych rozwiązań technicznych. Kolejno na pierwszy kwartał 2028 roku planowana jest trzecia tura spotkań informacyjnych.
Pełną treść stanowisk obu gmin prezentujemy poniżej.
Stanowisko Rady Miejskiej w Wolborzu po drugim spotkaniu w sprawie budowy S12 na odcinku Łódź Południe – Kozenin
W związku z nie uwzględnieniem naszych uwag zgłoszonych pisemnie po pierwszym spotkaniu konsultacyjnym budowy S12 na odcinku Łódź Południe – Kozenin oraz z odbytymi spotkaniami z mieszkańcami gminy Wolbórz, negatywnie opiniujemy przebieg S12 przez Gminę Wolbórz.Budowa węzła w miejscowości Studzianki prowadzi do całkowitego zniszczenia i wywłaszczenia całej miejscowości. Nasi mieszkańcy utracą swoje domy, gospodarstwa, miejsca pracy.
Oddziaływanie trasy S12 wpłynie bardzo negatywnie na mieszkańców północnej części gminy Wolbórz. Zwiększy się hałas i zanieczyszczenie powietrza. Przebieg trasy S12 został przybliżony do domów mieszkalnych w miejscowości Bogusławice.
W roku 2023 r. poddaliśmy modernizacji budynek szkoły i oddziału przedszkolnego w Komornikach, który kosztował ponad 10 mln zł, zaś w 2024 r wykonaliśmy zabudowę istniejącego boiska wraz z zapleczem socjalnym za 4 mln zł. Obecnie szkoła zlokalizowana jest wśród rozproszonej zabudowy w cichym i spokojnym miejscu. Proponowany przebieg trasy S 12 zniszczy nasze działania i wpłynie negatywnie na przyszłe nabory dzieci do przedszkola i szkoły ze względu na obawę rodziców związaną z negatywnym oddziaływaniem trasy ekspresowej S12 na ich dzieci.
Komentarze (0)