Rejestracja i logowanie

Dieta dla seniora – na co zwrócić uwagę?

Rozmaitości 09-01-2018 Autor: materiał partnera
0
Dieta dla seniora – na co zwrócić uwagę?

Seniorzy bardzo często nie dbają o swoją dietę, jedzą produkty gorszej jakości lub wybierają składniki, które nie dostarczają im odpowiedniej ilości składników odżywczych, których osoby starsze potrzebują. Dlatego, jeżeli opiekujemy się osobami starszymi, warto wiedzieć, jak skomponować jadłospis dla seniora – co do niego włączyć i jak rozłożyć posiłki w ciągu dnia, by dieta dostarczała mu wszelkich niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania i zachowania zdrowia substancji odżywczych.

Jakie produkty powinny znaleźć się w diecie seniora?

Seniorzy bardzo często unikają warzyw i owoców w swojej diecie, włączając do niej jednocześnie produkty przetworzone i obciążające układ trawienny. Jest to spory błąd, gdyż to właśnie odpowiednio przygotowane warzywa i owoce dostarczają wielu potrzebnych im witamin i składników mineralnych. Aby warzywa i owoce były lepiej trawione i jednocześnie zachowały swoje właściwości odżywcze, powinny być przygotowywane na parze.

W diecie seniorów warto uwzględnić także produkty pełnoziarniste i mieszane. Wybierając pieczywo warto postawić na pszenno-żytnie oraz pełnoziarniste. Posiłki obiadowe można urozmaicać dodatkiem na przemian kaszy, ryżu czy makaronu oraz ziemniaków gotowanych na parze.

Jeżeli seniorowi podajemy mięso, to warto postawić na chudą wołowinę lub delikatniejsze mięso drobiowe. Mięso dla seniora najlepiej gotować, dusić lub piec w folii. Warto zrezygnować ze smażenia, gdyż produkty smażone są bardziej ciężkostrawne. W diecie osób starszych powinny znaleźć się również ryby, które są bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. Więcej o tym, dlaczego tak ważne są nienasycone kwasy tłuszczowe w diecie seniora, można przeczytać w artykule umieszczonym na stronie avoria.com.pl, na której znajdują się również inne porady dotyczące opieki nad osobami starszymi.  

Nie można też zapomnieć o produktach bogatych w wapń (tutaj będzie to głównie nabiał), który pomaga zachować w dobrej kondycji kości i zęby.

Do jadłospisu pań warto włączyć raz w tygodniu warzywa strączkowe, które zawierają fitoestrogeny. Nie można jednak tych produktów podawać zbyt często, gdyż mogą powodować wzdęcia.

Dobrze jest też zmniejszyć użycie soli. Potrawy o wiele lepiej doprawić ziołami takimi jak majeranek, cząber czy kminek.

Zadbaj o wygląd potraw

Bardzo ważny jest też sam sposób podania dań. Seniorzy również zwracają na to uwagę. Przygotowując dania dla nich postaraj się, by były kolorowe i ładnie podane. Tak, aby zachęcić do jedzenia. Pamiętaj też, że o wiele lepiej przygotować częściej mniejsze porcje np. 4-5 mniejszych posiłków w ciągu dnia, niż 2-3 większe, gdyż duża ilość jedzenia na talerzu może zniechęcić osobę starszą do jedzenia.

Jeżeli osoba starsza ma problemy z przełykaniem można dla niej przygotowywać pożywne koktajle warzywno-owocowe lub zdecydować się na zupy kremy, które są lekkostrawne i dostarczają cennych dla zdrowia witamin i minerałów, a także są pożywne, co jest niezwykle istotne w przypadku diety osób starszych. 

komentarze (0)
Dodaj komentarz

Nie dodano jeszcze komentarzy do tego artykułu

dodaj komentarz
Czytaj także
<-- -->