Rejestracja i logowanie

Emzetkami jeździmy w Bełchatowie za darmo, a spółka zakończyła rok... na plusie

Wydarzenia 14-10-2020 Autor: Greg Foto: Urząd miasta w Bełchatowie
23
Emzetkami jeździmy w Bełchatowie za darmo, a spółka zakończyła rok... na plusie

Choć od kilku lat bełchatowianie mogą jeździć darmowymi emzetkami, to okazuje się, że Miejski Zakład Komunikacji w Bełchatowie może pochwalić się... symbolicznym zyskiem za ubiegły rok. Spółka co roku otrzymuje jednak potężny zastrzyk finansowy od miasta w postaci rekompensaty za darmowe emzetki. Co ciekawe, z każdym kolejnym rokiem miasto dopłaca coraz więcej, a z komunikacji korzysta coraz mniej pasażerów...

Raptem nieco ponad 3 tys. zł zysku netto (słownie: trzy tysiące) wypracował w ubiegłym roku Miejski Zakład Komunikacji w Bełchatowie – wynika z danych udostępnionych przez magistrat miejskim radnych, w którym podsumowano sytuację finansową spółek, gdzie miasto jest jedynym lub większościowym udziałowcem. Wynik może dziwić, biorąc pod uwagę, że od kilku lat nie bełchatowianie nie muszą płacić za bilety w emzetkach. Nie oznacza to jednak, że miejska komunikacja nie kosztuje nas podatników. Każdego roku kosztuje i to sporo...

Zgodnie z umową z 2017 roku miasto świadczy dla MZK rekompensatę na pokrycie kosztów wynikających z zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych przez spółkę. Jakiego rzędu jest to kwota? W ub. roku emzetki przejechały łącznie 480 tys. wozokilometrów. Jak podaje MZK, w 2019 r. wartość zamówienia wyniosła aż 5,9 mln zł i taką rekompensatę wypłacił magistrat. Spółka dodaje jednak, że ze względu na zakup nowych autobusów Solaris, które do spółki zostały przekazane jako środek trwały w formie aportu (wniesienie wartości majątkowej do spółki - przyp. red.), pomniejszyło to rekompensatę o ok. 304 tys. zł.

Nie zmienia to jednak faktu, że z każdym kolejnym rokiem miejska komunikacja pochłania z budżetu coraz większe kwoty. W 2015 r. było 4,5 mln zł, 2016 – 4,8 mln zł, 2017 – 5 mln zł, a w 2018 r. - 5,3 mln zł.

Mieszane odczucia odnośnie miejskiej komunikacji mają sami mieszkańcy. Niektórzy stwierdzają, że lepiej byłoby zapłacić "symboliczne 2 zł" za bilet, ale żeby emzetki były  częściej dostępne.

- Niestety jest tak, że rozkład jazdy jest dość ubogi i czasami, aby dojechać z jednego końca miasta w jakieś docelowe miejsce, trzeba się sporo naczekać na emzetkę. Tak więc na pewno jest tych autobusów znacznie mniej niż kiedyś– mówi pan Piotr , mieszkaniec Bełchatowa. - Niestety fakt, że są darmowe sprawia, że np. bezdomni zrobili sobie z autobusów taksówkę. Już kilkukrotnie spotkałem się z tym, że emzetkach strasznie śmierdziało - dodaje.

Nie brakuje jednak głosów, pochwalających darmowe emzetki. Pojawiają się one szczególnie wśród osób starszych i tych o mniej zasobnych portfelach.

- Mi się ten pomysł podoba, bo jest to zawsze jakaś oszczędność dla domowego budżetu, a poza tym warto wsiąść w emzetkę zamiast jechać samochodem, jakby robiło tak więcej osób, to mielibyśmy mniejsze korki w mieście – mówi mieszkanka Bełchatowa.

Ilu bełchatowian korzysta więc z miejskiej komunikacji? Okazuje się, że liczba użytkowników darmowego transportu… systematycznie spada. W 2019 roku było to 1 mln 480 tys. pasażerów. To mniej niż rok wcześniej, gdy z darmowych emzetek skorzystało o 40 tys. osób więcej, czyli 1 mln 520 tys. osób. Z kolei w 2017 r. doliczono się 1 mln 590 tys. pasażerów.

komentarze (23)
Dodaj komentarz

To właśnie jesteśmy my Polacy... zazdrość nienawiść.... nie jesteśmy łodzią gdzie autobus przyjeżdża co kilka minut i dojedziesz wszędzie.... cieszmy się że autobusy jeżdżą i są darmowe i nie krytykujmy tylko chwalmy i zobaczcie co się dzieje w warszawie

"symboliczne 2 zł" za bilet, ale żeby emzetki były częściej dostępne i z każdego osiedla!!! mam na myśli np ludwików nie ma żadnej żeby dostać się do centrum miasta ,szkoły czy np.szpitala

Czy linią numer 3 można w końcu dojechać pod samo Nadleśnictwo, jak to jest napisane na wyświetlaczach? Czy może nadal jest tak, że kierowcy wywalają pasażerów na ostatnim przystanku i trzeba zasuwać poboczem ruchliwej drogi?

Po prostu cud

Bełchatów to pełny socjalizm z elementami komunizmu. Teraz pod szyldem i kierownictwem PiS. Taki etap.

Czyli w polsce eszystko powinno byc darmo .przynajmniej strat nie ma .a ze to darmo jest z naszych podatnikow pieniedzy to juz inna bajka to juz tylko my podatnicy mamy straty bo coraz czesciej wymyslaja durne podatki 500+ tez jest darmowym przychodem dla nierobow tylko ze tez z pieniedzy podatnikow ktorzy placa podatki a nie zawsze biora te++++

Bardzo mnie cieszy że zarząd MZK w Bełchatowie to wolontariusze tak samo kierowcy (pracują za darmo). A autobusy poruszają się dzięki wodzie świeconej po pokropku przez klechę. A te cuda dzięki zawierzeniu Bełchatowa świętemu JPII

darmowa komunikacja??? ...wszyscy płacą w postaci podatków, na tą darmochę. Wolałbym żeby spółka sama finansowała swoje pomysły i finansowana była z biletów kupowanych przez pasażerów. Jak się nie opłaca, obecnej spółce, taka forma, niech powstanie inna firma, która choćby Melexami, mogła zarabiać na siebie. ...jak w Zakopanem powiedzmy. Bełchatów to małe miasteczko, w którym transport, powinien odbywać się wyłącznie, transportem własnym, choćby własnym rowerem, hulajnogą... ...na pewno nie publicznym.

Nie ma się z czego cieszyć.Oszustka Wyborcza i Mściciel z Grocholic nic nie robią (zresztą prawie nie pracują, bo ciagle ich nie ma) tylko dotują MZK i jego prezesa(kiedyś nienawidzony przez mściciela a teraz?) i to mam gospodarka. Miasto ginie w oczach.

Emzetkami.... Kto pisze te artykuły.??

Przywrócić symbolczne opłaty za bilety, np. w postaci złotówki. I za to przywrócić regularne połączenie do Piotrkowa Trybunalskiego. Po co nam dworzec, skoro nic z niego nie jeździ? Piotrków to okno na Polskę i świat dla bełchatowian. Ale najpierw tam trzeba się dostać... a na to od kilku lat nie ma co liczyć jeśli chodzi o mzk.... Pozostają busy, które różnie jeżdżą....

22 Piotrków Trybunalski 8 Zelów 12 Szczerców... Zapytaj się pana Siedleckiego może on Ci prawdę powie bo ja pamiętam kto te kursy zlikwidował...

I jeszcze 1 do Kurnosa przez Oleśnik.

Nie za darmo tylko bez opłat. Na przejazdy składają się wszyscy mieszkańcy w podatkach, ale dla większości teoria obiegu pieniądza to pojęcie abstrakcyjne. Nasza władza okopała się w ciepłym urzędzie i udaje, że nie widzi powolnej zapaści miasta. Tu się zbuduje park, tam chodnik w polu albo jakąś tężnię i tak się to kręci w tym smutnym mieście.

Szumowski: - Maseczki nie pomagają, one nie zabezpieczają przed wirusem, one nie zabezpieczają przed zachorowaniem. Mazurek: - Naprawdę nie pomagają? Szumowski: - Naprawdę nie pomagają. Mazurek: - To po co ludzie je noszą? Szumowski: - Nie wiem. WHO: soby zdrowe nie powinny nosić masek i że zakrywanie ust i nosa przez całe społeczeństwo przynosi więcej szkody niż pożytku. dziekuje bez odbioru.

Mi akurat bardziej niz na mzki (grosze) to szkoda moich pieniedzy z moich podatków ktore ida na policje! ktora teraz stanel a przeciwko obywatelom i gnebi spoleczenstwo maseczkowi tarrorysci

A kiedy w historii tego kraju milicja stanęła za obywatelami?!

M.in. wtedy gdy dezerterzy z LWP latali z AK i PPS po wsiach i strzelali do wszystkiego co się rusza. Poza tym milicja częściej pomagała obywatelom niż dzisiejsza policja.

To tylko Salomon nie miał z pustego nalać.

Nie ma nic za darmo,pytanie kto za to płaci. Ostatecznie to my wszyscy podatnicy za wożenie powietrza. Tak Japonii nie zbudujemy.

To jest realna komuna. Ale taki jest Bełchatów. Dlatego coraz szybciej będzie sie zwijał. Ktoś te władz wybrał.

Nie wiem czy wiesz ale to właśnie za komuny Bełchatów powstał i się rozwijał, jak cała Polska. Od '89 jest coraz gorzej. Pogódź się z tym.

dodaj komentarz
Średnio co 2-3 tygodnie sprawy obraźliwych komentarzy są zgłaszane przez poszkodowanych na policję. Większość autorów wpisów zostaje namierzona na podstawie adresów IP i ukarana.
Czytaj także